@article{ author = {Hamidreza RezvaniandRoza Gerayeli nejad}, title = {A Model To Organizational Innovation Typology}, journal = { Roshd -e- Fanavari}, volume = {7}, number = {4}, page = {1-10}, year = {2011}, publisher = {Iranian Academic Center for Education,Culture and Research}, issn = {1735-5486}, eissn = {1735-5664}, doi = {}, abstract = {Competition and growth have made organizations to be always looking for competition advantages and the most common way to gain that is innovation. Now the main question is what can be the most important innovation in organizations? For this reason researchers focus on innovation and its types. They offer several models and patterns. Literature review indicates the presence of multiple and sometimes conflicting views. This paper, combines ideas from previous authors and proposes comprehensive models for classifying types of innovation. Information of assemblage method in this article is library method, and use of the internet resources and research method is a comparison between the past research conclusions and an integrating research. By comparing and integrating pervious viewpoints, three main dimensions are provided: 1- the focus area (result/ process) 2- type of approach (current / new) 3- types of change (radical/incremental). By using these three dimensions, a model is presented which consists of all types of innovations in itself and integrated different pervious scholars’ points of view. With this model managers can decide which type of innovation can be used in their agenda and where to begin work.}, keywords = {Types of Innovation;Innovation;Process Innovation;Product Innovation}, title_fa = {ارائه‌ی الگویی برای گونه‌شناسی انواع نوآوری سازمانی}, abstract_fa = {سازمان ها برای از عهده برآمدن رقابت و تدوام رشد و حیاتشان همواره به دنبال کسب مزیت رقابتی هستند و نوآوری از مهم ترین روش-های اصلی کسب آن است. حال سؤال اصلی این است که مهم ترین نوآوری ها در یک سازمان چه چیزی می تواند باشد؟ به همین دلیل محققین بر نوآوری و انواع آن تمرکز بسیاری نموده و مدل ها و الگوهای متعددی را ارائه نمودند. مرور ادبیات تحقیق نشان دهنده ی وجود تعدد و گاهی تعارض در این دید گاه‌ها است. این مقاله، از طریق تلفیق دیدگاه های صاحب‌نظران قبلی، الگویی جامع برای دسته بندی انواع نوآوری سازمانی پیشنهاد می نماید. روش جمع آوری اطلاعات، استفاده از منابع کتابخانه ای و اینترنتی و روش تحقیق، مقایسه ی نتایج تحقیقات قبلی و یک تحقیق ترکیبی است. از مقایسه و جمع بندی دیدگاه های قبلی سه بعد اصلی حاصل گردید که عبارتند از: 1) محور تمرکز (نتایج یا فرایند)، 2) نوع رویکرد (فعلی یا جدید)، و 3) نوع تغییر (بنیادی یا تدریجی). با استفاده از این سه بعد، یک الگو ارائه گردید که تمامی انواع نوآوری را در خود جای داده و نظرات مختلف محققین قبلی را در خود یکپارچه کرده است. مدیران سازمان ها می توانند با استفاده از این الگو تصمیم بگیرند که چه نوع نوآوری را در دستور کار قرار دهند و کار را از کجا آغاز کنند.}, keywords_fa = { انواع نوآوری;نوآوری سازمانی;نوآوری فرایندی;نوآوری محصول}, URL = {rimag.ir/fa/Article/20103}, eprint = {rimag.ir/fa/Article/Download/20103},