مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-54869352013922Comparative Study of the Effect of Innovation on Income Inequality بررسي مقايسه اي تأثير نوآوري بر نابرابري درآمد کشورهاي اوپک و کشورهاي منتخب توسعهيافته110faابولفضلشاه آبادیساراساری گل2014813In recent decades, the reduction of income inequality should be considered as the strategy of the major objectives of economic and social development and even the government. Therefore, analysis of income distribution and distributional effects of policies in order to increase economic growth has gained importance. On the other hand, the ability to achieve creative innovation using human resources as the first step is to convert knowledge into wealth. So, considering the critical importance of innovation in modern economies, the present study investigated the role of innovation on income inequality of OPEC countries and selected the OECD developed countries during the period 1995-2009. The results suggest that the status of OPEC countries compared to OECD countries in both the Gini index as well as innovation is weak and undesirable, due to the lack of coordination between macro-economic policies from one side and research and educational policies form other side. Also based on the results, most countries with better support for innovative activities have shown better income distribution. Thus, the movement of countries with economy and capital resources oriention towards knowledge-based economy, innovative activities support and reduce income inequality are essential orientations for macro-economic policies along with research and educational policies.در دهههاي اخير کاهش نابرابري درآمد جزء اهداف عمده راهبرد توسعه اقتصادي و اجتماعي و حتي از وظايف مهم دولتها محسوب ميشود. از اينرو، توجه به نابرابري درآمد و تجزيه و تحليل آثار توزيعي سياستهاي اعمال شده بر آن براي افزايش رشد اقتصادي از اهميت ويژهاي برخوردار شده است. از طرفي ديگر امروزه توانايي دستيابي به نوآوريها با بهرهگيري از منابع انساني خلاق به عنوان نخستين گام براي تبديل دانش به ثروت شناخته شده است. لذا با توجه به اهميت کليدي نوآوري در اقتصادهاي نوين، پژوهش حاضر به بررسي تأثير نوآوري بر نابرابري درآمد کشورهاي OPEC و کشورهاي توسعهيافته منتخب OECD طي دوره زماني 2009-1995 ميپردازد. نتايج مطالعه حاکي از آن است که وضعيت کشورهاي OPEC در مقايسه با کشورهاي OECD در شاخصهاي جيني و نوآوري ضعيف و نامطلوب ميباشد که اين امر ناشي از فقدان هماهنگي سياستهاي کلان اقتصادي با سياستهاي علمي و پژوهشي است. همچنين بر اساس نتايج به دست آمده، اکثر کشورهايي که درحمايت از فعاليتهاي نوآورانه موفقتر عمل کردهاند داراي توزيع درآمد بهتري هستند. بنابراين کشورهاي مورد مطالعه در مسير حرکت از اقتصاد منابع و سرمايهمحور به سوي اقتصاد دانشمحور، حمايت از فعاليتهاي نوآورانه و کاهش نابرابري درآمد ضروري است جهتگيري سياستهاي کلان اقتصادي آنان هماهنگ با سياستهاي پژوهشي و آموزشي باشد.
http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20050مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-54869352013922Factors Affecting Women Entrepreneurship in Business بررسی عوامل مؤثر در توسعه کارآفرینی زنان110faآیت الهممیزسیده عاطفهقاسمیسیده فاطمهقاسمی2014813Entrepreneurship is one of the fundamental measures of development in each country, thus, it is considered as the engine of economic development in countries. Experiences of countries enjoying high growth of gross domestic income (GDI) indicate that leaders and managers in these countries have realized the importance of entrepreneurship in countries development. Since women represent a large part of the population, entrepreneurship of this segment of society has a particular importance. Therefore, the measurement of women's participation in production is one of the important indicators to evaluate the progress of development in each country. Statistics shows that less than 10 percent of Iranian entrepreneurs are women. The aim of this study was to investigate factors that play a role in the development of women entrepreneurship. The research was based on questionnaire and interview and to ensure the reliability, the questionnaire was tested using Cronbach's alpha being valued for validity by views of scholars and professors. Statistical tests were utilized for data analysis and presentation. The results show despite holding dual roles of working women, they have positive feelings towards their activities. At the end recommendations and suggestion for the development of women's entrepreneurial activities are discussed in order to manifest the most important cultural change in society's attitude towards women's empowerment in economic activities.كارآفريني از محورهاي اصلي و اساسي رشد و توسعه است به طوري كه آن را موتور توسعه اقتصادي در هر كشور ميدانند. تجربه كشورهاي داراي رشد بالاي درآمد ملي نشان دهنده آن است که مديران اين كشورها به نقش و اهميت كارآفريني در پيشرفت و توسعه كشور پي بردهاند. از آنجا كه بخش عظيمي از جامعه را زنان تشكيل ميدهند، لذا كارآفريني اين قشر از جامعه از اهميت بخصوصي برخوردار است. به گونهای که یکی از شاخصهای مهم برای ارزیابی و سنجش توسعه و پیشرفت هر کشور میزان مشارکت زنان در تولید است. آمارها نشان میدهد کمتر از 10 درصد از کارآفرینان در ایران زن هستند. تحقیق حاضر به بررسی عوامل مؤثر در توسعه کارآفرینی زنان میپردازد. ابزار تحقيق، پرسشنامه و مصاحبه ميباشد که براي حصول اطمينان از پايايي پرسشنامه مورد استفاده از آزمون الفاي كرونباخ بهره گرفته شده است و براي اطمينان از روايي يا اعتبار محتوايي پرسشنامه از روش نظرسنجي استادان و صاحبنظران امر استفاده شده است. در تحليل دادهها و ارائه يافته از آزمون آماری بهره گرفته شد. نتایج نشان میدهد با وجود احراز نقش دوگانه زنان شاغل، آنان نسبت به فعالیتهای خود احساس مثبتی دارند. در پایان پیشنهادها و راهکارهایی به منظور توسعه و گسترش فعالیتهای کارآفرینانه زنان مطرح میگردد که از مهمترین آنها فرهنگسازی در تغییر نگرش جامعه نسبت به توانمندی زنان در فعالیتهای اقتصادی است.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20051مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-54869352013922The Role of Open Innovation in Gaining Technology Intelligence نقش رویکرد نوآوری باز بر کسب هوشمندی فناوری110faکامرانفیضیسید کمال طباطبائیانحسین خسرو پور2014813High speed changes and evolutions in technological environment are among the important subjects in business which has made the ability to plan and decide in this area impossible without a proper perception of the present and future situation of technology. Therefore, determination, creation and development of the industrial and research co-workers network using the open innovation and employing the technology intelligence in order to observe the technological evolutions for technology-based organizations and also the technology and science progress that has a direct effect on the business area of these organizations are very important. On the other hand, since the increasing growth of the internet in increasing the input resources for technology intelligence has a key effect, the appropriate employment and use of information technology tools for accessing and analyzing these inputs has also been changed into a key point in technology intelligence creation. Thus, the organization`s strategy in determination and acquisition of the appropriate process of technology intelligence has become very important so that organization requires to merger the innovation and idea from out of the organization with main advantages from inside the organization. As a result, establishing a systematic framework, the organizations, creating a connection between the technology intelligence and open innovation, can help their purpose and increase the technology intelligence value. In other words, technology intelligence as an open innovation approach tool creates a relation between knowledge and idea from out of the organization and main advantages from inside the organization results in creating a competitive advantage for the organization.یکی از مسائل مهم در کسب و کار سرعت بالای تغییرات و تحولات در محیط فناورانه بوده که، توانایی برنامهریزی و تصمیمگیری در این حوزه را بدون درک شایسته از موقعیت حال و آینده فناوری، ناممکن ساخته است. از این رو، شناسایی، ایجاد و توسعه شبکه همکاران تحقیقاتی و صنعتی با استفاده از رویکرد نوآوری باز و بکارگیری هوشمندی فناوری به منظور رصد و دیدهبانی تحولات فناورانه برای سازمانهای فناوریمحور و پیشرفت علم و فناوری که اثر مستقیم بر حوزه کسب و کار این سازمانها دارد، دارای اهمیت بالایي است. از سوی دیگر، رشد فزاینده اینترنت در افزایش منابع داده برای هوشمندی فناوری تأثیر بسزایی داشته، بکارگیری مناسب و استفاده از ابزار فناوری اطلاعات برای دستیابی و تجزیه و تحلیل این دادهها به یک نکته کلیدی در ایجاد هوشمندی فناوری تبدیل شده است. از این رو، راهبرد سازمان در شناسایی و اکتساب فرایند مناسب هوشمندی فناوری دارای اهمیت زیادی شده که یک سازمان در ادغام نوآوری و ایده از بیرون سازمان با مزیتهای اصلی درون سازمانی به آن نیازمند است. در نتیجه سازمانها با ایجاد پیوند بین هوشمندی فناوری و نوآوری باز از طریق استقرار یک چارچوب نظاممند میتوانند به هدف خود که افزایش ارزش هوشمندی فناوری است کمک کنند. به عبارت دیگر هوشمندی فناوری به عنوان ابزار رویکرد نوآوری باز از طریق ایجاد ارتباط بین دانش و ایده از خارج سازمان و مزیتهای اصلی در درون سازمان باعث ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان میشود.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20052مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-54869352013922A Knowledge Management System Analysis: Using Human Resources and Technology Approaches تحليل سيستم مديريت دانايي با استفاده از رويكرد فناوري و رويكرد منابع انساني110faسارهخزائلیندا ساداتخواستهامیرالبدوی2014813These days, high growth and rapid changes in technology on the one hand, and the utilization of new approaches emerged in the economy and management literature on the other, make knowledge resources become more important than other organizational resources. This viewpoint is based on two main sources; one of them is IT resource and the other is human resource. This kind of attitude to these sources leads to two different approaches of knowledge management: one is related to IT resource and the other is related to human resource. In the investigations about the causes of failure in the most knowledge management projects in knowledge-based organizations, human resource and IT resource approaches are studied separately. In this paper, by these approaches, not only has been the causes of failure in knowledge management projects investigated, but also the importance of these approaches has been studied, too. The study shows that the technology and its benefits cannot be ignored. At the same time, for making organizations less formal, non- technological resource (human resource) management should be at the helm of management priorities. In order to use technology advantages while avoiding its disadvantages, organizations' knowledge resource management should pay attention to the alignment between its technology and human resources. Furthermore, studies show that network infrastructures (extranet, intranet and internet) can provide a proper environment for human resource management.در عصر حاضر كه دوران رشد و تغييرات سريع و همچنين بهرهبرداري از فناوري است رويكرد جديدي در اقتصاد و مديريت ظهور پيدا كرده كه توجه ويژهاي به منابع دانايي نسبت به ديگر منابع سازماني دارد. در اين نگرش به دو نوع منبع توجه ويژهاي شده است، يكي منابع سيستمي و فناوري و ديگري منابع انساني. نوع نگرش به این دو نوع منبع منجر به دوگونه نگاه متفاوت به مديريت دانايي ميشود، يكي نگاه فناوري و ديگري نگاه انساني. در بررسی علت عدم موفقيت غالب پروژههاي مديريت دانايي از اين چشمانداز که دو رویکرد مدیریت منابع انسانی و رویکرد منابع فناوری در سازمانهای دانایی محور را به طور جداگانه مورد بررسی قرار دهیم و با این نگرش به دلیل عدم موفقیت سازمانها در پروژههای مدیریت دانایی و شناسایی اهمیت این رویکردها در موفقیت فرایند مدیریت دانایی بپردازيم این تحقیق انجام شد. در تحقيق نمونهها در ادبیات دریافتیم كه نميتوان فناوري و فوايد آن را نادیده گرفت اما در عین حال برای رهایی از خشك و رسمي بودن محيط سازمانها و صنعت بايستي مديريت منابع دانايي غير فناورانه (انسانی) را در راس امور مدیریت در سازمان قرار داد. برای اینکه هم بتوان از مزایای فناوری استفاده کرده و از مضرات آن در ایجاد روحی خشک در شرکتها متضرر نبود باید مديريت منابع دانايي سازمان به نوع فناوری که در همکاری با منابع انسانی در فرایند مدیریت دانایی باشد توجه داشته باشد و فناوری در تقابل با منابع انسانی نباشد. در تحقیقات انجام شده و مطالعات صورت گرفته نوع فناوری ارتباطات و اطلاعات نوع فناوري است كه با زیرساختهای شبكهاي (اكسترانت اینترانت و اینترنت) ميتواند محیطی مناسب را برای مدیریت منابع انسانی فراهم کند.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20053مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-54869352013922Business Models; Principles, Evaluation, Innovation مدل های کسب و کار؛ مبانی، ارزیابی، نوآوری110faمنوچهرمنطقی فاطمهثاقبی سعیدی2014813These days, organizations environment has become more competitive. According to business researchers, achieving a competitive position for the company is possible only by the proper business model. A successful business model indicates a better option so that it can offer greater value to a distinct group of customers and bring greater benefits to the company. At the start of a business, failure to identify an appropriate business model, leads to the failure of organizations to achieving its goals. Despite the importance of this issue, there is no standard for the definitions and components of business models. Hence, in this study, definitions and components of business models are discussed, according to the different approaches in modeling business models. However, merely having a good business model at the inception of a company is not enough; what is more important is utilizing and maintaining a proper business model over the life of the institution.The power of a business model is such that it can be a powerful tool for analyzing, testing, and evaluating organization's strategic options. Therefore, an organization business model evaluation as a strategic decision-making process will never stop and can be a basis for continuous improvement of the business. Business model evaluation differs according to the levels and units of analysis. In this study,by reviewing the different studies, the most important criteria and methods of business model evaluation has been proposed.Business models are the representation of businesses at a specific time. Rapid technological, economical, cultural and political changes lead to a more complex organizations environmentand dynamic business evolution. This causes instability of business models. Therefore, they change by the development of businesses. Hence, business model innovation has become one of the most important issues in management science. This concept has been studied in the final part of this study.در سالهای اخیر شاهد رقابتیتر شدن عرصه کسب و کار در صنایع مختلف بودهایم. بنا بر نظر محققان عرصه کسب و کار، دستیابی به جایگاه رقابتی مناسب برای یک شرکت، تنها با کمک یک الگوی مناسب کسب و کار امکانپذیر است. یک مدل کسب و کار موفق، نشان دهنده یک راه بهتر نسبت به گزینههای موجود میباشد که میتواند ارزش بیشتری را به یک گروه مجزا از مشتریان پیشنهاد کرده و منافع بیشتری را به شرکت بازگرداند. عدم تشخیص یک مدل کسب و کار مناسب در زمان آغاز یک کسب و کار، موجب ناکامی سازمانها در دستیابی به اهداف آن میشود. ولیکن علیرغم اهمیت این موضوع، تعاریف و مؤلفههای استانداردی جهت شناسایی مدلهای کسب و کار به صورتی که بتوان از آن در کسب و کارها و صنایع مختلف بهره برد، وجود ندارد. از این رو، در این مطالعه بر اساس رویکردهای مختلفی که در مدلسازی مدل کسب و کار وجود دارد، به ارائه تعاریف و مؤلفههای مدل کسب و کار پرداخته شده است. با این حال، تنها داشتن یک مدل کسب و کار مطلوب در زمان آغاز به کار شرکت مهم نیست، بلکه آنچه حیاتیتر است، در اختیار داشتن و حفظ یک مدل کسب و کار بهینه در طول حیات مؤسسه است. توانمندی یک مدل کسب و کار تا حدی است که خود میتواند ابزاری قدرتمند برای تحلیل، آزمون و ارزیابی انتخابهای راهبردي باشد که پیشروی یک سازمان قرار دارد. به همین دلیل، ارزیابی مدل کسب و کار یک سازمان، به عنوان فرایند اتخاذ تصمیمات راهبردي هیچ وقت کامل نمیشود و میتواند مبنایی برای بهبود مستمر رفتار کسب و کار باشد. ارزیابی مدلهای کسب و کار، با توجه به هدف ارزیابی و سطوح و واحد تحلیل، متفاوت است. در این مطالعه سعی شده است تا با مروری بر مطالعات صورت گرفته، مهمترین روشها و معیارهای ارزیابی مدل کسب و کار مشخص گردد. باید توجه نمود که مدلهای کسب و کار، نمایشی از کسب و کار در یک زمان خاص هستند. تحولات سريع در محيط اقتصادي، فرهنگي، سياسي و فناوري، منجر به پیچیدهتر شدن محیط فعالیت سازمانها شده و باعث گردیده که سازمانها دیگر از ثبات برخوردار نبوده و کسب و کارها به صورتی پویا تکامل یابند. این امر باعث شده است تا مدلهای کسب و کار دارای یک وضعیت ناپایدار شده و با توسعه کسب و کار و در طول زمان، تغییر یابند. همین امر سبب گردیده است تا مفهوم نوآوری مدل کسب و کار به یکی از مهمترین مباحث مدیریتی تبدیل شود که در ادامه این مطالعه، مورد بررسی قرار گرفته است.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20054مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-54869352013922An Approach to Improve the Management of Knowledge-Based Firms رهبری در مهندسی؛ رویکردی جهت بهبود مدیریت شرکت های نوپای دانشبنیان110faحسینفخاریداود سلمانی2014813Knowledge based firms (KBF) play essential role in technology development, economic prosperity and job creation. The formation of these firms depends on practical ideas of entrepreneur engineers. But most of these entrepreneurs are young graduates who may not have the leadership skills and knowledge required for leading new firms. In KBF engineers design and build things that meet the needs of customers, beneficiaries and ultimately the society. These tasks can only be accomplished by the concerted action of many people aligned and rallied by effective leadership. On the other hand, when faced with many problems in KBF’s initial years, however, many of these firms fail to sustain themselves and fall in to bankruptcy with a high rate and one of the most important factors of these failures is leadership. In this study, based on the engineering approach, a special attention has been paid to the leadership. In this approach, technical abilities and leadership, describe principles of "engineering leadership". By this method, KBF can achieve their targets through the proper rout. On the base of "engineering leadership" approach, this study shows leadership skill training plays a main role in the success of KBF. In addition, this paper suggests to KBF managers a contingency sight to select the best leadership method and proper organization structure based on teamwork for KBF success.شرکتهای کوچک دانشبنیان در توسعه فناوری و رونق اقتصادی نقش اساسی دارند. اساس شکلگیری این شرکتها، ایدههای خلاقانه مهندسان کارآفرین به عنوان مؤسسان این شرکتهاست اما اغلب این کارآفرینان، مهندسان جوان و خوش فکری هستند که فاقد مهارتهای رهبری جهت هدایت این شرکتهای نوپا و دانشبنیان میباشند. در این پژوهش با دیدگاهی جدید و بر اساس بعد مهندسی به مسأله رهبری پرداخته شده است. در این رویکرد تواناییهای فنی به اضافه قدرت رهبری، اصول "رهبری در مهندسی" را توصیف میکند. به کمک رهبری مهندسی فعالیتهای اصلی شرکتهای دانشبنیان بهتر تداوم یافته و اهداف اصلی این سازمانها قابل حصولتر خواهد بود. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد بر اساس رویکرد "رهبری در مهندسی" ، آموزش مهارتهای رهبری در مراکز رشد به عنوان بستر اصلی شکلگیری شرکتهای دانشبنیان نقش اساسی در موفقیت این شرکتها ایفا میکند. علاوه بر این استفاده از مناسبترین سبک رهبری به صورت اقتضایی و نیز ارتقاء مداوم مهارتهای رهبری بر اساس تجارب حاصله به مدیران این شرکتها اکیداً توصیه میشود. در نهایت ایجاد یک ساختار سازمانی مناسب مبتنی بر کارگروهی در شرکتهای دانشبنیان و کمکهای مشاورهای مراکز رشد در این راستا در موفقیت این شرکتها بسیار تأثیرگذار خواهد بود. http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20055مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-54869352013922Theories and Models of Relationship Between Industry and University in Knowledge-based Economy نظريهها و الگوهاي ارتباط ميان دانشگاهها و صنعت در اقتصاد دانشبنيان110faحمزه صمدي ميارکلائي حسینصمدي ميارکلائي 2014813University and Industry are the most important and influent institutions in social, political and cultural development and society’s economic and technological improvements. The improvement in the relationship between science and technology, the integration of science and industry, the appearance of industries based on science, the use of science as a means to generate competitive advantages on the part of the firms, as well as the globalization of the economy and internationalization of technology, are some of the reasons which justify cooperative relationships between firms and research organizations. Developing relations between Industry and University by cause and positive effect on technological, economic and social changes and transformations was noticed by strategists, politicians and university and industry planners, and was more effort toward creating an effective linkage between university and industry. The 21st century is the century of knowledge-based international economic competition. Industry without online knowledge will surely die and knowledge without applying in industrial operation is not valueless, necessitating the connection between Industry and University. The present paper aims to review the existed theories and models of relationship between Industry, University and other influential institutions in knowledge-based economy. In this study, we reviewed “Triple Helix models TH1, TH2, TH3” (Etzkowitz and Leydesdorff), Quadruple Helix (Carayannis and Campbell), “Quintuple Helix” (Carayannis and Campbell), and represented and reviewed the “Islamic Republic of Iran’s’ Regional Quintuple Helix” (Samadi Miarkolaei), and “N-Tuple of Helices” between Industry and University (Leydesdorff), followed by presenting some suggestions to improve relations between Industry and University. دانشگاه و صنعت از مهمترین و اثرگذارترین نهادها در توسعه اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و پیشرفتهای اقتصادی و فناورانه جامعه هستند. اهمیت در ارتباط میان علم و فناوري، ادغام علم و صنعت، ظهور صنایع بر مبنای علم، استفاده از علم به عنوان روشهایی برای بوجود آوردن مزیتهای رقابتی در بخشی از شرکتها و نیز جهانیسازی اقتصاد و بینالمللیسازی فناوري، برخی از دلایلی هستند که ارتباطات مشترک میان شرکتها و سازمانهای تحقیقاتی را توجیه میکنند. توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه به دلیل اثرات و پیامدهای بسیار مثبت آن در ایجاد تحولات فناورانه، اقتصادی و اجتماعی از دیرباز مورد توجه استراتژیستها، سیاستگذاران و برنامهریزان دانشگاهی و صنعت قرار داشته و تلاشهای فراوانی جهت ایجاد پیوندی اثربخش بین صنعت و دانشگاه صورت گرفته است. قرن 21 رقابت بینالمللی اقتصادی بر پایۀ دانش است. رقابت در بازار فناوريمحور امروز جهان مستلزم ادغام دانشهای نوین با صنعت است. صنعتی که بیبهره از دانش روز باشد، محکوم به زوال و دانش بدون کاربرد در صنعت بیارزش قلمداد میشود و این یعنی پیوند دانشگاه با صنعت. هدف از تدوين مقاله حاضر، بررسي نظريهها، الگوها و مدلهاي موجود ارتباط ميان دانشگاه، صنعت و ساير نهادهاي مؤثر در اقتصاد دانشبنيان است. در اين مكتوب، مدلهاي پيچش سهجانبه TH2، TH1، و TH3 (اِتزكوويتز و لِيدِسدورف)، الگوي تكاملي (بِركوويتز و فِلدمَن)، پيچشهاي چهارجانبه و پنججانبه (كارايانيس و كَمپبِل)، پيچش پنججانبه بومي (صمدي مياركلائي)، و پيچش N تايي ارتباطات دانشگاه-صنعت (لِيدِسدورف) مورد بررسي قرار گرفتند.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20056