مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548610372014321How to Allocate University Spin-off Companies Equity Among their Owners نحوه تخصيص سهام شرکتهاي دانشگاهي بين مالکين آنها110faبهمنفکور201484Iranian academic sector is approaching research commercialization, although, creation of university spin-offs is an initial experience in this sector. Legislation of “knowledge based firms support and commercialization of invention and innovations” has provided great opportunity for the creation of this type of firms in universities and research institutes. But universities and research institutes are still required to complete their infrastructures including rules and regulations needed for the creation of spin-offs. One of the most important of these is "allocation of university spin-off equity among their owners" regulation. Owners of university spin-offs are universities and research institutes, inventor researchers, investors and external entrepreneurs. Allocation of spin-off equity among these parties satisfactorily, is one of the important challenges to spin-off creation in universities and research institutes. This article first tries to identify founders and other parties that are gradually added to owners of spin-off companies. Then stakeholder's equity determinant factors will be discussed. Finally implementation of a framework for the allocation of spin-off companies' equity among their owners will be raised. 10 universities in America, Britain and Canada with spin-off creation experience have been studied in this article.
مؤسسات دانشگاهي و پژوهشي كشور در رويكرد به تجاريسازي نتايج تحقيقات، در ابتداي تجربه تشكيل شركتهاي دانشگاهي هستند. تصويب قانون "حمايت از شركتها و مؤسسات دانشبنيان و تجاريسازي نوآوريها و اختراعات" در سال 1389 در مجلس شوراي اسلامي و متعاقب آن تصويب آييننامههاي اجرايي آن، فرصت مناسبي را براي تشكيل اين شركتها در مؤسسات دانشگاهي و پژوهشي كشور فراهم ساخته است. اما اين مؤسسات نيازمند تكميل ظرفيتهاي زيرساختي خود از جمله قوانين و مقررات مورد نياز براي تشكيل اين شركتها ميباشند. يكي از مهمترين اين مقررات، مقررات نحوه تخصيص سهام شركتهاي دانشگاهي بين مالكين اصلي آنها است که اين مالکين معمولاً مؤسسات دانشگاهي و پژوهشي، اعضاي علمي اين مؤسسات، سرمايهگذاران و افراد بيروني هستند. تقسيم سهام بين اين شرکاء به نحوی كه مورد رضايت همة طرفها باشد، عملاً ميتواند به چالشي براي مسئولين مؤسسات دانشگاهي و پژوهشي در مسير تشكيل شركتهاي دانشگاهي تبديل شود. اين مقاله ابتدا با تحليل بنيانگذاران و ساير شرکايي که به تدريج و در مسير رشد شركتهاي دانشگاهي به آنها اضافه ميشوند، سهامداران اين شرکتها را شناسايي و تعريف ميکند. سپس عوامل تأثيرگذار بر ميزان سهم هر يک از سهامداران را مورد شناسايي قرار ميدهد و در نهايت نحوه تخصيص سهام بين مالکين اين شرکتها را مورد بررسی قرار ميدهد. هدف نهايي مقاله به دست دادن چارچوبي از ملاحظات مرتبط با نحوه تخصيص سهام شركتهاي دانشگاهي ميباشد. براي دستيابی به اين هدف، 10 دانشگاه صاحب تجربه و پيشرو در تشكيل شركتهاي دانشگاهي در آمريكا و انگليس و مقررات ذيربط آنها مورد بررسی قرار گرفتهاند.
http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20033مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548610372014321Investigation of the Research and Technology Organizations (RTOs) in Iran’s Innovation System: Case Study: the Academic Center for Education, Culture and Research (ACECR) بررسي و تبيين سازمانهاي پژوهش و فناوري در نظام ملي نوآوري ايران - مورد مطالعه: جهاددانشگاهي110faرضاانصاريحميدرضاطيبي201484National innovation system (NIS) as a system approach to innovation is composed of institutions that interact with each other for creation, dissemination and application of new knowledge commercially, acting within the boundaries of a country. One of these institutions is research and technology organizations (RTOs). In most countries, such organizations exist independently and non-corporate. In the innovation system, the role of intermediaries (especially RTOs) in the innovation process is an important element of successful innovation. RTOs in developing countries are, therefore, important actors in NIS, since they contribute significantly in the intensive learning process, which enabled these countries to successfully catch up with developed ones and, subsequently, shape their economy into a Knowledge Based Economy. The most prominent of such organizations in the innovation system of Iran, is the academic center for Education, Culture and Research (ACECR). This article reviews and explains the research and technology organizations in the National Innovation System and studies ACECR as an example. Also, this article reviews reasons of formation for, distinguishing features, functions and domains of activity and position of research and technology organizations in National innovation system. Furthermore, the position of ACECR is explained as a Research and Technology Organization in Iran’s innovation system and finally some recommendations related to the role of ACECR in the innovation system of Iran and it’s domains of activity are made.نظام ملی نوآوري به عنوان یک رويكرد سيستمي به نوآوري، در برگیرنده عناصر و ارتباطاتي است كه در جهت توليد، انتشار و استفاده از دانش جديد و سودمند از نظر اقتصادي، با يكديگر در تعاملند و درون مرزهاي يك كشور عمل ميكنند. یکی از این عناصر، سازمانهای پژوهش و فناوري2 هستند و اغلب كشورها داراي چنين سازمانهايي هستند كه مستقل و غيربنگاهی بوده و با اين فرض تأسيس شدهاند كه ميتوانند يا بايد بتوانند بخش مهمي از نظام نوآوري را تشكيل دهند. در كشورهاى در حال توسعه نقش اين سازمانها به دليل ضعف در پايههاى فناورانه و فقدان تعاملات پويا ميان بازيگران نظام نوآورى حياتى تشخيص داده شده است. از مطرحترین این سازمانها در نظام نوآوری ایران، جهاد دانشگاهی است. این مقاله به دنبال بررسی و تبیین سازمانهای پژوهش و فناوری در نظام ملی نوآوری است و جهاد دانشگاهی را به عنوان یک نمونه مورد مطالعه قرار میدهد. به همین منظور این مقاله دلایل شکلگیری سازمانهای پژوهش و فناوری، ویژگیهای متمایز کننده، کارکرد و گستره فعالیت و جایگاه این سازمانها را در نظام ملی نوآوری بررسی مینماید. در ادامه به تبیین جهاد دانشگاهی به مثابه یک سازمان پژوهش و فناوری و مهمترین ويژگيهاي نظام نوآوري کشور پرداخته و در انتها پیشنهادهایی ارائه میشود که مرتبط با نقش و جایگاه جهاد دانشگاهی در نظام نوآوری ایران و گستره فعالیتهای آن به مثابه یک سازمان پژوهش و فناوری میباشد.
http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20034مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548610372014321Analyzing and Designing a Proper Structure for Iran’s Science and Technology Parks تحليل و طراحي ساختار مناسب پارکهاي علم و فناوري ايران110faسعیدشادانداريوشپورسراجيانرامينزارع201484Organizational structure as an operational context for organization’s plans and strategies clarifies the relationship among employees or executives. Along with changing in the other components of transformation, organizations must consider changing their organizational structure. Iran’s Science and Technology Parks as centers for promopting innovation in a local and national society also need a structure appropriate to their mission, goals, tasks and fundamental activities. In this article, we review structure notion and its structural and content aspects and introduce Science and Technology Parks as developmental mechanisms. In order to achieve a proper structure for Iran’s Science and Technology Parks, we studied the Parks’ fundamental activities in their mission and goals statements and conduct a comparative study of the structure of 12 Science and Technology Parks of pioneer countries accompanied with acquiring the viewpoints of managers and experts of Science and Technology Parks. Then a conceptual model of organizational structure of Science and Technology Parks based on comparative studies and literature review in organizational structure and considering the challenge with current structure of Parks was developed. In the end, by interviewing managers and some of Iran’s Science and Technology Parks experts, the proper structure is presented and necessary suggestions to managers and future researchers are explained.
ساختار سازمانی به عنوان بستر عملیاتی برنامهها و راهبردهاي سازمان، رابطه بین کارکنان یا عوامل اجرای کار را تبیین میکند. سازمانها به موازات تغییر در سایر عناصر تحول میبایست به تغییر در ساختار سازمانی خود نيز توجه نمایند. پاركهاي علم و فناوري ايران نيز به عنوان مراكزي كه به دنبال ترويج نوآوري در يك جامعه ملي و محلي هستند، نيازمند ساختاري متناسب با رسالت، اهداف و وظايف و فعاليتهاي محوري خود ميباشند. در این مقاله، ضمن مروری بر مفاهیم ساختار و ابعاد ساختاری و محتوایی آن و نيز معرفی پارکهای علم و فناوری به عنوان یک ساز و کار توسعهای، به منظور دستيابي به ساختار مناسب پاركهای علم و فناوری کشور، ابتدا فعاليتهاي محوري پاركها در قالب بررسي مأموریت و اهداف آنها، مطالعه تطبيقي ساختار و تشكيلات اجرايي 12 پارك علم و فناوري كشورهاي پيشرو و نيز استفاده از نظرات مديران و خبرگان پاركهای علم و فناوري استخراج گرديد. سپس الگوي مفهومي ساختار سازماني پاركها مبتني بر مطالعه تطبيقي و ادبيات ساختار سازماني و نيز بررسي چالشهاي ساختار سازماني موجود پاركها تدوين گرديد. در پايان با استفاده از نظرسنجي و مصاحبه با خبرگان و مديران برخي از پاركهاي علم و فناوري كشور، ساختار مناسب پیشنهادی و نيز پيشنهادهاي لازم به مديران و محققان آينده ارائه گرديده است.
http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20035مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548610372014321Enhancing Transfer Capacity and Capability of Commercializing Technological Achievements of Research and Technology Organizations by Establishing Business Development Centers ارتقاي ظرفيت انتقال و توانمندي تجاري سازي دستاوردهاي فناورانه سازمانهاي پژوهش و فناوري از طريق ايجاد مراکز توسعه کسب و کار فناورانه110faرضابندريان201484The goal of conducting researches in Research and Technology Organizations (RTOs) is for technological innovation to create new business opportunities, renovation or revolutionizing existing businesses. To do this, RTOs put the technological ideas in the path of technology development and commercialization. To move in this way successfully, the balanced and consistent "scientific-technical" as well as "commercial movement of technological ideas is required. One of the best patterns to balance the commercial evolution with the "scientific-technical" path, which are seen in successful and leading RTOs around the world is establishing "technological business development center". The mission of business development centers in RTOs is to implement the commercialization requirements in the process of technology development and provide consultancy and technical, economic and commercial assistance, regarding their technological achievements to those currently entering the commercialization phase. These services include the fundamental principles of business development based on their technological achievements of their organization and for their potential and current customers. This article first points out the necessity and importance of the technological business development center in RTOs and then presents the definition and functions of those centers in RTOs. Finally ends with conclusion
هدف از انجام تحقيقات در سازمانهاي پژوهش و فناوری حصول به نوآوري فناورانه به منظور خلق فرصتهاي كسب و كار جديد و يا نوسازی یا متحول نمودن كسب و كارهاي فعلي است. بر این اساس سازمانهاي پژوهش و فناوری ایدههای فناورانه را در مسیر توسعه فناوری و تمهید تجاریسازی قرار میدهند. لازمه پيمودن موفق این مسیر، حرکت متوازن و همزمان «علمي– فني» و «تجاري» برای هر یک از ایدههای فناورانه است. يکي از بهترين الگوها برای پیمودن مسیر متوازن تجاری همزمان با مسیر «علمي- فني» که در سازمانهاي پژوهش و فناوري موفق و پيشرو در نقاط مختلف جهان مشاهده گرديده ايجاد مراكزي تحت عنوان «مركز توسعه كسب و كارهای فناورانه» است. مأموريت مراكز توسعه كسب و كار در سازمانهاي پژوهش و فناوري پیادهسازی الزامات تجاریسازی در فرایند توسعه فناوری و سپس ارائه مشاوره و كمك فني، اقتصادي و تجاري پیرامون دستاوردهای فناورانه در حال ورود به مرحله تجاریسازی میباشد. این خدمات در خصوص مبانی شکلگیری كسب و كار براي دستاوردهای فناورانه سازمان خود به مشتریان بالقوه و بالفعل آن میباشد. این مقاله ابتدا به لزوم و اهمیت ایجاد مركز توسعه كسب و كارهای فناورانه در سازمانهاي پژوهش و فناوري اشاره میکند و سپس به ارائه تعریف و وظایف این مراکز در سازمانهاي پژوهش و فناوري میپردازد و در نهایت با نتیجهگیری پایان مییابد.
http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20036مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548610372014321Performance Evaluation of Iranian Science Parks Based on Presence of the Science Park in the Region ارزيابي عملکرد پارکهاي علم و فناوري در بعد پيامدهاي حضور پارک در منطقه110faفاطمهرمضانيحسنعلیآقاجانیعبدالحميدصفايي قاديکلايي201484Science parks (SPs) are organizations bringing research and industry. Their aim is to promote culture of innovation of their associated businesses and knowledge-based institution. Given the increasing number of SPs that are being set out both in highly industrialized as well as developing countries, the problem of measuring the performance of science parks is becoming paramount both in practiontoners and academicians agenda. The present work is aimed at evaluating Iranian SPs that are members of IASP based on criteria the repercussion of the science park in the territory. Performance criteria that used are networking, convention and collaboration stipulated between science park lab’s and local firms, new products and processes adopted by local firms and developed by the collaboration with the science park, number of firms born by the collaboration with the science park within re-industrializations programmes of abandoned industrial areas, number of workers employed in firms originated from the collaboration with science park and number of environmental improvement carried out in collaboration with science park’s lab. In This study these criteria are localized based on Iranian SPs circumstances. FAHP is applied to determine the relative weights of the evaluation criteria and FTOPSIS is applied to rank the alternatives. Science parks’ rank order of performance in these criteria is as follows: Isfahan STP> Fars STP> Khorasan STP> University of Tehran STP> Arac STP> Persian Gulf STP> Pardis STP> East Azarbaijan STP> Yazd STP> Guilan STP> Kerman STP> Hamedan STP> Kermanshah STP.
پارکهای علم و فناوری سازمانهایی هستند که باعث ایجاد ارتباط میان دانشگاه و صنعت میشوند و هدف آنها ترویج فرهنگ نوآوری در شرکتهای وابسته و مؤسسات دانشبنیان است. با توجه به افزایش تعداد پارکهاي علمي در کشورهای صنعتی و در حال توسعه موضوع اندازهگیری عملکرد پارکهای علم در اولویت کاری دستاندرکاران و دانشگاهیان قرار گرفته است. در این پژوهش، به ارزیابی عملکرد پارکهای ایرانی عضو IASP بر اساس معیار پیامدهای حضور پارک در منطقه میپردازیم. معیارهای عملکردی مورد استفاده شامل شبکهسازی، قراردادها و همکاریهای منعقد شده بین آزمایشگاههای پارک و شرکتهای ناحیه، محصولات و فرایندهای جدید به کارگرفته شده در شرکتهای ناحیه که از طریق پارک ایجاد شدهاند، تعداد شرکتهای ایجاد شده از طریق همکاری با پارک در برنامههای صنعتیسازی مجدد نواحی صنعتی متروک، تعداد کارکنان استخدام شده در شرکتهای ایجاد شده از طریق همکاری با پارک، بهبودهای محیطی انجام شده از طریق همکاری با آزمایشگاههای پارک میباشد. در این پژوهش، این معیارها با توجه به شرایط پارکهای ایرانی بومیسازی میشوند. فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی برای تعیین وزن نسبی معیارهای ارزیابی و تاپسیس فازی برای رتبهبندی پارکها استفاده میشود. رتبه عملکرد پارکهای علم و فناوری 13 گانه به شکل زیر به دست آمد: پارک علم و فناوری اصفهان> فارس> خراسان> دانشگاه تهران> اراک> خلیج فارس> پردیس> آذربایجان شرقی> یزد> گیلان> کرمان> همدان >کرمانشاه.
http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20037مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548610372014321Proposing Conceptual Framework for Measuring Structural Capital in University ارائه چارچوب مفهومي براي اندازه گيري سرمايه ساختاري در دانشگاه110faعليرضاقزلمجيدرمضانمحمدرضازاهدي201484In a knowledge-based economy, products and companies live and die on information and the most successful companies are the ones who use their intangible assets better and faster. Organizations are aware that knowledge is their most valuable and strategic resource in the present business environment. Knowledge management and intellectual capital approaches have become critical for universities, mainly due to the fact that universities’ main goals are the production and knowledge dissemination. Managers know they have to manage the process of learning and measure its outcomes and knowledge-based organizational resources, if they want to be competitive. Intellectual capital (IC) is a new approach which helps us face with barriers and problems of higher education system. It is the key successful element for knowledge-based organizations such as universities-. The managers of universities have to identify their IC, measure and manipulate it effectively. However, in the past few years, the problem of quantifying and accounting the value and explaining the components of the organization’s intellectual capital it has been questioned. Thus, this research tries to present indicators to measure structural capital (as one of the main parts of intellectual capital) by reviewing different frameworks in this field. At the end, we identified three Dimensions including Infrastructural Capital, Research and Development Capital, Knowledge Infrastructural Capital, using eight components and 50 indicators to measure these parameters.در اقتصاد مبتنی بر دانش، محصولات و سازمانها براساس دانش زندگی میکنند و میميرند و موفقترين سازمانها، آنهايي هستند که از اين دارائی ناملموس به نحو بهتر و سريعتری استفاده میکنند. سازمانها آگاه هستند که دانش با ارزشترین و راهبرديترين منبع در محیط کسب و کار امروزی است. همچنین امروزه، رویکرد مدیریت دانش و سرمایه فکری به عنوان معیاری برای دانشگاهها تبدیل شده که وظیفه و هدف اصلی آنها تولید و انتشار دانش میباشد. مدیران میدانند که اگر به دنبال دستیابی به مزیت رقابتی هستند، ناگزير به اداره فرایند یادگیری و اندازهگیری نتایج آن هستند. "سرمايه فكري" ديدگاه و مفهوم جديدي است كه ميتواند به مقابله با موانع و مشكلات نظام موجود آموزش عالي كشور بپردازد. سرمايه فكري، كليد موفقيت سازمانهاي دانايي محور ـ از جمله دانشگاهها ـ محسوب ميشود. رؤسا و مديران دانشگاهها براي تزريق روحيه نشاط و پويايي و ايجاد ارزشهاي علمي و اجتماعي در محيطهاي دانشگاهي بايد بتوانند سرمايههاي فكري زير مجموعه خود را به درستي شناسايي و ارزشگذاري كرده و آنها را در همه ابعاد اداره نمايند. با این حال، در چند سال اخیر، مسأله کمی کردن ارزش عناصر سرمایه فکری همواره مورد سؤال بوده است. به همین دلیل، در این مقاله با استفاده از روش مروری و بررسی چارچوبهای مختلف ارائه شده در این زمینه مؤلفهها و شاخصهای مناسب جهت اندازهگیری سرمایه ساختاری به عنوان یکی از ابعاد اصلی سرمایه فکری که کمتر مورد توجه قرار گرفته، بیان شده است که در نتیجه سه بعد سرمایه زیرساختاری، سرمایه تحقیق و نوآوری و سرمایه زیرساخت دانشی، هشت مؤلفه و 50 شاخص برای اندازهگیری این مؤلفهها به دست آمد.
http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20038مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548610372014321Knowledge Management as a Model for Managing Knowledge-Based Firms in Science & Technology Park مديريت دانش، الگويي جهت مديريت شرکتهاي دانش بنيان مستقر در پارکهاي علم و فناوري110faزينبايزديانبيژنعبداللهيولي مرادکياني201484Success in organizations is based on knowledge management, both the physical and financial resources. The new realities of business world are knowledge-based companies and organizations applying creativity and innovation. Science parks are important strategy to support knowledge-based firms. After constructing companies it is very important how to manage them. So the organization task is to provide favorable condition for knowledge management. Nowadays the challenge is how managers develop employee's minds in knowledge based organizations. Knowledge management (KM) is the process of capturing, developing, sharing, and effectively using organizational knowledge. It refers to a multi-disciplined approach to achieving organizational objectives by making the best use of knowledge. Institutionalization of knowledge management in science parks lead to improvement of their performance. Knowledge plays an important role in activating employees and organization. Gradually physical and financial capitals are replaced with intellectual capitals. The study suggests science parks managers should use new and suitable knowledge management models to improve their competitive advantage in order to mange knowledge and intellectual capitals to maintain sustainability in area of industry and society.
امروزه موفقيت حال و آينده در رقابت بين سازمانها تا حد کمي مبتني بر تخصص راهبردي منابع فيزيکي و مالي و تا حد زيادي مبتني بر مديريت راهبردي دانش و داراييهاي دانشي خواهد بود. ظهور شرکتها و سازمانهایی که شالوده اصلی آنها مبتنی بر دانش و استفاده از ایدهها، خلاقیت و نوآوریهاست، از واقعیتهای دنیای کسب و کار جدید است. از اين رو، در سطح جهان شاهد اتخاذ راهبردهاي گوناگوني براي افزايش اثربخشي فعاليتهاي علمي و فناورانه و انتقال دستاوردهاي آن به صنعت و بازار هستيم که در این بین پارکهای علمی از جمله راهکارهای مهم برای حمایت از شرکتهای دانشبنیان هستند. آنچه بعد از شکلگیری اینگونه مراکز در اولویت قرار میگیرد، چگونگی اداره شرکتهای مستقر در پارکها است. بنابراين وظيفه سازمانها خلق محيطي براي مديريت دانش و داراييهاي دانشي است. به بيان روشنتر، امروزه چالش مديران آماده کردن محيط مناسب براي رشد و پرورش ذهن انسان در سازمان دانشمحور است. در واقع مديريت دانش مبحثي است که در آن يک سازمان آگاهانه و به طور فراگير دانش خود را به صورت منابع، اسناد و مهارتهاي انساني، جمعآوري و سازماندهي ميکند، به اشتراک ميگذارد و تجزيه و تحليل مينمايد. مديريت دانش با استفاده از ذخاير پنهان و آشکار دانش و ايجاد فرهنگ مبتني بر دانش، در پارکهاي علمي که محل تجمع سازمانهاي دانشبنيان هستند، ميتواند يک ابزار و شيوه موفق در جهت هرچه کاراتر نمودن آنها به شمار آيد.
http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20039