مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-54865192009924Implementing the scenario of revelotionary innovation in the SMEsبکارگيري سناريو نوآوري انقلابي در بنگاههاي کوچک و متوسط (SMEs )110faپیمانحاجی زادهسید رضاسلامی2014826One of the fundamental problems in developing countries is low work fortunes. One of the ways for sustainable employment is to establish and develop innovative SMEs in order to attract graduated work force. So, nowadays the roles of SMEs become more and more important. On the other hand, increase in marke change has made them to need more innovation. So for developing the innovation in the SMEs we need a precise planning. For this purpose, at first in this paper the innovation, it̉s types and also a model for innovation development will be described. Then the model of strategic planning for SMEs will be presented, and at the end; we will describe a seven step scenario planning model for developing a revelotionary innovation in SMEs. The different stages of this planning model includes Define scope of planning, Identifying focal issue(s), Identifying key driving forces, Classify/rank uncertainties, Develop scenario framework, Test for consistency/plausibility, and Capability/option planning.اشتغال از مسائل اساسی کشورهای در حال توسعه می باشد. یکی از راه کارهای مناسب برای توسعه اشتغال پایدار، توسعه SMEs نوآور برای جذب نیروی کار با تحصیلات بالا می باشد. بنابراین SMEs امروزه اهمیت زیادی پیدا کرده اند اما افزایش تحولات بازار، نیاز به نوآوری در SMEs را بیشتر نموده است. به تبع برای پیاده سازی نوآوری در این شرکت ها نیازمند برنامه ریزی می باشیم. به همین دلیل در این مقاله ابتدا نوآوری و انواع مختلف آن و مدل پیاده سازی آن در سازمان تشریح گردیده، سپس به مسئله SMEs پرداخته شده و مدلی برای تدوین برنامه استراتژیک آنها ارائه گردیده است، در نهایت برای پیاده سازی نوآوری انقلابی در SMEs یک مدل برنامهریزی سناریو هفت مرحله ای که بطور خلاصه مراحل مختلف آن عبارتند از "تعریف محدوده برنامه ریزی، شناسایی موضوعات مهم و کانونی، شناسایی نیرو محرکه های اصلی، دسته بندی و درجه بندی عدم اطمینانها، توسعه و شکل دهی چارچوب، آزمون معقول بودن و سازگاری، برنامهریزی قابلیت و انتخاب" ارائه شده است.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20172مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-54865192009924Various methods of Small and Medium Enterprise's (SME) finance in various stage of lifecycle روش های مختلف تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط در مراحل مختلف دوره عمر110faمحمد رضاصدری نیاسمانهمیر اسدیمحسنوروانی2014826Today the small and medium enterprises have irrefutable role in the progress and prosperity countries. Thus, they are attended for politicians and officials. One of the basic necessities of retains and establishment of small and medium enterprise is the issue of financial needs. The study of various methods of financing small and medium enterprises can help entrepreneurs to ensure their companies survival. The studies show that small and medium enterprises are using different methods for providing required capital in various stages of their life cycle. Resources such as internal resources, and debt and loan are used in various stages in SME s life cycle. In this article we are trying to introduce small and medium enterprise and their requirements at a glance. The the different methods that owners of these agencies could used for their financial institution, are studied.امروزه بنگاههاي کوچک و متوسط(SME) نقش انکارناپذيري در پيشرفت و شکوفايي کشورها دارند. از اين رو مورد توجه دولتمردان و مسئولان قرار گرفته اند. يکي از ملزومات اساسي ايجاد و حفظ بنگاههاي کوچک و متوسط مساله تامين سرمايه مورد نياز ميباشد. از اين رو بررسي روشهاي مختلف تامين مالي بنگاههاي کوچک و متوسط ميتوان به کارآفرينان کمک کرد تا بقاء شرکتهاي خود را تضمين کند.
بررسيها نشان ميدهد كه بنگاههاي كوچك و متوسط در مراحل مختلف عمر خود از روشهاي مختلفي براي تامين سرمايه مورد نياز استفاده ميكنند. منابعي مانند منابع داخلي، قرض و بدهي و ... در مراحل مختلف دوره عمر بنگاههاي كوچك و متوسط مورد استفاده قرار ميگيرند.
در اين مقاله سعي شده است ضمن معرفي اجمالي بنگاههاي کوچک و متوسط روشهاي مختلفي که صاحبان اين بنگاهها ميتوانند از آن براي تامين مالي بنگاههاي خود استفاده کنند مورد مطالعه قرار ميگيرد.
http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20173مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-54865192009924using Electronic Intermediaries to Expand Business Processes استفاده از واسطه¬هاي الکترونيکي براي توسعه فرايندهاي کسب و کار110faسعیدفتحیمریمصفی2014826Electronic intermediaries (EIMs) are Internet-based organizations that enable other organizations to interact with each other in business processes. While EIMs have become a significant sector of the Internet economy, theory and guidelines for planning the set of business processes an EIM can support online are sparse. This paper presents an approach to plan the specific online processes supported by a particular EIM. The approach draws on conceptual research on business process engineering, EIMs, and e-business architectures. Three categories of processes, together with their respective sub-processes, are identified and described. The approach then provides guidance in the choice of processes, based upon two factors; first the resource base of the EIM, and second, its evolutionary context. The insight gained from this analysis is that the business performance of an EIM can be enhanced by considering its resource base and evolutionary context when planning its business processes. واسطه هاي الکترونيکي ، سازمان هايي مبتني بر اينترنت مي باشند که ديگر سازمان ها را قادر مي سازند تا با يکديگر در فرآيندهاي کسب و کار تعامل داشته باشند. درحالي که واسطه هاي الکترونيکي بخش مهمي از اقتصاد اينترنتي شده اند، تئوري و رهنمودهاي کمي براي برنامه ريزي مجموعه ي فرآيندهاي کسب و کاري که يک واسطه الکترونيکي مي تواند به طور آنلاين حمايت نمايد وجود دارد. اين مقاله نگرشي براي طراحي فرآيندهاي آنلاين خاصي که بوسيله ي يک واسطه الکترونيکي خاص حمايت شود ارائه مي دهد. اين نگرش موجب تحقيق مفهومي روي مهندسي فرآيندهاي کسب و کار، واسطه هاي الکترونيکي، و ساختارهاي کسب و کار الکترونيکي مي شود.
سه طبقه از فرآيندها همراه با زير فرآيندهاي مربوطه آنها معرفي و شرح داده مي شوند. اين نگرش سپس رهنمودي را در انتخاب فرآيندها براساس دو عامل فراهم مي کند: اول- منابع موجود واسطه الکترونيکي دوم- منابع تکاملي آن. بينش حاصل از اين تحقيق عبارت است از اينکه عملکرد کسب و کار يک واسطه الکترونيکي مي تواند با در نظر گرفتن منابع موجود و منابع تکاملي اش وقتي که فرآيند هاي کسب و کارش برنامه ريزي مي شوند، افزايش داده شود.
http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20174مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-54865192009924Developing a Framework for Evaluation of Incubators Performance ارائه چارچوبي براي ارزيابي عملکرد مراکز رشد110faحسنعلیآقاجانیعاطفهطالب نژاد2014826Business incubators are now recognized in both developed and developing countries as important instruments for promoting entrepreneurship development and technological innovation, specialy at the small and medium enterprise level. Development and proliferation of business incubators has generated an intense debate around their performance and usefulness between opponents and advocates of these organizations. Differing in perspectives, researchers have used different groups point of view to evaluate incubators performance. They have also limited their studies to particular type of incubators. Reviewing relevant literature in Iran and the world, this article has provided an integrated multidimensional framework to evaluation of incubators performance. The proposed framework suggests the performance of incubators can be evaluated in four areas: Management and staff, infrastructure, services and outputs. Performance in management and staff can be assessed in terms of management functions and learning and growth, in infrastructure in terms of location and space, and facilities, in service area in terms of business start up and business assistance, and performance in output can be evaluated in terms of business (companies), products (and/or services) and people. To evaluate each area of performance, generic measures have been derived from literature. The proposed framework can be used as a useful tool and a guideline to evaluate incubators performance by their managers, stakeholders and sponsors, particularly in Iran, in order to internal and external benchmarking and rising competition among and promoting competitiveness of incubators.مراکز رشد در کشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه، ابزار مهمي براي توسعه کارآفريني و نوآوري تکنولوژيک، خصوصا در سطح شرکتهاي کوچک و متوسط، به شمار مي روند. ايجاد و گسترش مراکز رشد کسب و کار، بحثهاي بي شماري در زمينه عملکرد و مفيد بودن آنها ميان موافقان و مخالفان به راه انداخته است. هر يک از پژوهشهاي انجام شده در اين زمينه، مراکز رشد را از زاويهاي نگريسته و براي ارزيابي عملکرد آنها از نظريات گروههاي خاصي استفاده کرده اند. به دليل تنوع انواع مراکز رشد در جهان، اغلب پژوهشها مطالعات و مدلهاي خود را به نوع يا انواع خاصي از مراکز رشد محدود کرده اند.
در مقاله حاضر، با مرور ادبيات ارزيابي عملکرد مراکز رشد در ايران و جهان، چارچوبي جامع با استفاده از معيارهاي جهاني عمومي ارائه شده است تا عملکرد مراکز رشد از منظر گروههاي مختلف- مشتريان، مديران و کارکنان و مشاهده پژوهشگران- سنجيده شود. اين چارچوب پيشنهاد مي کند عملکرد مراکز رشد در حوزههاي مديريت و کارکنان، زيرساختها، خدمات و خروجيها سنجيده شود. عملکرد مرکز رشد در حوزه مديريت و کارکنان، ابعاد انجام وظايف مديريتي و يادگيري و رشد، در حوزه زيرساخت، ابعاد فضا و امکانات، حوزه خدمات، ابعاد کمکهاي ايجاد کسب و کار و کمکهاي کسب و کار و در حوزه خروجيها، در ابعاد شرکتها، محصولات و افراد ارزيابي شود. براي سنجش هر يک از ابعاد، معيارهاي عام از ادبيات موضوع استخراج شده است. اين چارچوب مي تواند به عنوان ابزار و راهنماي مناسبي براي مديران و متوليان مراکز رشد جهت ارزيابي عملکرد مراکز رشد در حوزههاي مهم و بر اساس معيارهاي عمومي و خصوصا در ايران، براي مقايسه، االگوبرداري داخلي و خارجي و بهبود رقابت پذيري ميان مراکز رشد، به کار رود.
http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20175مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-54865192009924Marketing and Commercialization of new Technologies: Stages, Facilitators, and Critical Success Factorsبازاريابي و تجاري سازي تكنولوژيهاي جديد: مراحل، عوامل تسهيل كننده و فاكتورهاي كليدي موفقيت110fa2014826ndoubtedly, one of the complicated stages of innovation is transferring research findings to the production and market area, which is called as technology transfer from researches to production. This complexity arises from no deterministic pattern for this process. Commercialization of new technologies is a complex, chaos, hazardous and dark process and executing this process for each technology has its unique challenges. Minimum requirements for successful commercialization of new technologies are as follows: Adequate demand in market, superior potential performance to response this demand, and an entrepreneurship organization or person with the sufficient resource, marketing and managing capabilities for delivering final product to market. One of the most important stages of technology commercialization process is technology marketing. Technology marketing is interactive marketing and hence the quality of technology is depended to quality of interaction between seller and buyer of technology. In this paper after defining technology marketing and commercialization process, facilitators and accelerators of this process will be explained. Finally some of the critical factors have been mentioned which increase the possibility of executing successful plan of technology marketing and commercialization. بي اغراق يكي از پيچيده ترين مراحل نوآوري ، مرحله انتقال يافته هاي تحقيقاتي به عرصه بازار و توليد است كه با عنوان " انتقال فن آوري از تحقيقات به توليد" مطرح مي شود. واقع اين است كه هيچ الگوي قطعي و بلامنازعي در اين زمينه وجود ندارد.
فرايند تجاري سازي تكنولوژيهاي جديد فرايندي پيچيده، نامنظم، تصادفي و غامض مي باشد و اين فرايند براي هر تكنولوژي جديد داراي مشكلات و ويژگيهاي خاص خود مي باشد. تجاري سازي موفق تكنولوژي حداقل نيازمند به تقاضاي كافي، برتري بالقوه تكنولوژي براي پاسخگوئي به آن تقاضا و يك سازمان و يا فرد كارآفرين با منابع و توانمنديهاي مديريتي و بازاريابي مناسب براي تحويل محصول نهائي به بازار مي باشد.
يكي از مهمترين اركان فرايند تجاريسازي تكنولوژي، بازاريابي تكنولوژي ميباشد. بازاريابي تكنولوژي از نوع بازاريابي تعاملي است، بدين معني كه كيفيت تكنولوژي تا حد زيادي به كيفيت تعامل فروشنده و خريدار بستگي دارد.
در اين مقاله پس از تعريف فرايند بازاريابي و تجاري سازي تكنولوژي به تبيين عوامل تسهيل كننده و تسريع كننده اين فرايند پرداخته شده است. همچنين در پايان برخي از فاكتورهاي كليدي كه منجر به افزايش احتمال موفقيت برنامههاي بازاريابي و تجاري سازي تكنولوژي ميشود ذكر گرديده است.
http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20176مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-54865192009924Properties and Importance of Development and Innovation Centers and Management of Themویژگی و اهمیت مراکز توسعه و نوآوری و مدیریت آنها110faعباس خمسهمحیاعلیمرادیان2014826adays, since there are some limitations for basic researches by global competition, so organizations mostly do critical and essential researches. Global communication, easier and cheaper access to so many scientific information and knowledge are removing the necessity of conducting new researches and establishing new sciences. We do have to pay money for gaining knowledge, but it seems knowledge leads development and innovation and it will create money and causes economic development. In this paper, we are going to introduce development and innovation, and also the importance of them in economy and technology development. Besides, the difference between development and innovation centers and the properties of them will be studied. Meanwhile, since the properties of human recourses are very important, we will investigate these properties. At the end, we will state some comments about the management of mentioned items. امروزه رقابت روزافزون جهانی، دیگر فرصت تحقیقات بنیادی و پایه ای را از بسیاری صنایع گرفته است، به همین دلیل بیشتر شرکتها مجبورند فقط به تحقیقات بحرانی و مورد نیاز دست بزنند. ارتباطات جهانی ، همگانی شدن بسیاری از علوم و دانش ها ، و امکان بیشتر و راحت تر خریدن دانش از صاحبان آن، لزوم دوباره کاری در تحقیقات و ایجاد دانش های جدید را از بین برده است. برای تولید دانش، پول هزینه می شود. در حالی که فرآیند توسعه و نوآوری ، از دانش تولید شده، پول و ثروت می آفریند و منجر به توسعه تکنولوژی و اقتصاد می شود.
در اين مقاله سعی داریم تا ضمن معرفی توسعه و نوآوری، به بیان اهمیت آن در توسعه تکنولوژی و اقتصاد بپردازیم. همچنین تفاوت بین تحقيق، توسعه و نوآوری و مراکز آنها، و نیز ویژگی های منابع انسانی مورد نیاز این مراکز را مورد بررسی قرار داده و در ادامه به برخی نکات مهم که در مدیریت این واحدها موثر می باشد، خواهیم پرداخت.
http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20177مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-54865192009924 Labor Investors Standard; Take a Step toward Human Resource Development within the Progressive Organizationsاستاندارد سرمايه گذاران نيروي انساني گامي در جهت توسعه منابع انساني در سازما¬نهاي پيشرو110faمعصومهداستانی2014826Nowadays, with remarkable increasing of technology aspects, human resources are mentioned as most important organizational assets. The importance of human resource development and and the effect of on right HR management can improve the organization performance and cause the appearance of different concepts and approaches for increasing human resource performance. Improving the performance of the organization requires a pre-defined standard framework. This framework delivered to such organization by Investors in People Standard (IIPS) and gives this chance to the organizations in order to make an infrastructure and suitable environment which will result in developing human resources and improving organization performance. This standard was the first standard for developing human resource which has been edited via the excellence organizations in 1990. The above mentioned standards are useful tools for progressive organizations and corporations. It can cause human resource development by implementing optimal business management leading to organizations action reforms, and finally realizing organization goals and increasing its competitive ability. This article aims to present concepts and analyzed-common standard framework and advantages and positive results held by this standard in business and competitive advantages in the excellence organizations.امروزه با رشد چشمگير جنبههاي مختلف فناوري، از نيروي انساني به عنوان با ارزش ترين منبع سارمان نام برده ميشود. اهميت پرورش و توسعه منابع انساني و تأثير مديريت صحيح بر آنها باعث بهبود عملکرد سازمان و پيدايش راهکارها و ورويکردهاي مختلفي براي افزايش بازدهي نيروي انساني شده است. بهبود عملکرد سازمان نيازمند يک چارچوب و استاندارد تعريف شده ميباشد که اين چارچوب توسط استاندارد سرمايه گذاران نيروي انساني (IIPS) در اختيار سازمان قرار ميگيرد و اين فرصت را به سازمان ميدهد تا با ايجاد بستر و محيطي مناسب باعث پرورش منابع انساني و در نهايت بهبود عملکرد سازمان گردد.
اين استاندارد اولين استاندارد در زمينه توسعه منابع انساني است که درسال 1990 با مشارکت تعدادي از سازمان هاي پيشرو تدوين شده است. اين استاندارد ابزاري مفيدي براي سازمانها و شرکتهاي پيشرو است که با پياده کردن مديريتي بهينه باعث بهسازي عملکرد سازمان در کسب و کار و توسعه منابع انساني و در نتيجه تحقق بخشيدن به اهداف سازماني و افزايش قدرت رقابتي خود شود.
در اين مقاله سعي بر آن است تا پيدايش، مفاهيم، چارچوب استاندارد تشريح شده و مزايا و نتايج مثبتي که اين استاندارد در راستاي کسب و ايجاد مزيت رقابتي ميتواند در سازمانهاي پيشرو داشته باشد ارائه شود.
http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20178مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-54865192009924 Risk and Return Evaluation of Information Technology Projects by Real Option and Mean-Variance Theory Perspectiveارزيابي ريسک و بازده پروژههاي فناوري اطلاعات با استفاده از تئوري ميانگين- واريانس و اختيار سرمايهگذاري واقعي110faحسینرضایی دولت آبادیسمانهامیر بشلی2014826The selection of appropriate technology projects has been one of the most significant business challenges of the last decade. Nevertheless, Information technology projects represent the largest capital expenditure items for most firms, but many projects have been unsuccessful. Because of the importance of such investments, there is a need for a scientific framework to analyze them. This paper analyses and uses Real Options and Mean-Variance theory for risk and return analysis, and ranking the information technology investment projects. These two models offer a simple, but comprehensive method for managers to evaluate potential information technology projects. انتخاب پروژههاي فناوري مناسب يکي از مهمترين چالشهاي کسب و کار در دهههاي اخيراست. با اينکه پروژههاي فناوري اطلاعات، بزرگترين هزينه سرمايه را براي اکثر شرکتها داشته است، اما هنوز پروژههاي زيادي اجرا شدهاند که موفق نبودهاند. بواسطه اهميت چنين سرمايهگذاريهايي، نياز به چارچوب علمي براي تجزيه و تحليل آنهاست. در اين مقاله به تحليل و استفاده از مدلهاي اختيارسرمايهگذاري و نيم واريانس براي تجزيه و تحليل ريسک و بازده و رتبه بندي پروژههاي سرمايهگذاري فناوري اطلاعات پرداخته ميشود. اين دو مدل روشي ساده ولي کامل براي مديران به منظور ارزيابي پروژههاي بالقوه فناوري اطلاعات ارائه ميدهد. http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20179