مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-5486124820161220To Provide Risk Analysis Approach of Knowledge-based Firm Project by means of ANP-RFMEA Techniqueارائه رویکرد تحلیل ریسک پروژه های شرکت های دانش بنیان با استفاده از تکنیک ANP-RFMEA11010.7508/jstpi.2016.04.004faمیثمجعفری اسکندری لیلاعليبيگي201592A firm which pays close attention to provide a new product and market attendance and innovation commercialization is introduced as a knowledge based firm. In such firms, since invest emphasizes on innovation and commercialization, so lack of attention to economy and market risks may lead to a considerable damage to the firm. To do preventive measures toward reducing the risk effects and damages incurred by these firms, it is necessary to apply a powerful and significant method in identifying and real ranking of risks. To identify and prioritize the risk is considered as the most effective stages in risk management procedure. For this, in this research to analyze the risk of project in knowledge-based firms, a combination of RFMEA, ANP has been used, in which EMEA parameters are related in the form of a grid led to benefits and capabilities aggregation in the ANP-RFMEA method compared to FMEA. At first, the literature overview and studies in the literature domain, projects risks of knowledge based firms identified and provided the related experts by means of a verified questionnaire. Finally, its result is ranked and analyzed by the integrated approach of ANP-FMEA. Meanwhile, for the research and in order to reach a reliable result, all the ANP method stages is applied by means of SUPER DECISION software. At least, capabilities of the above mentioned compared to FMEA method is shown in risk ranking.شرکتی که به توسعه محصول جدید، حضور در بازار و جنبه های تجاری سازی نوآوری توجه نماید به عنوان یک شرکت دانش بنیان معرفی می شود. در این شرکت ها با توجه به اینکه تمرکز سرمایه بر روی نوآوری و تجاری سازی است لذا عدم توجه به ریسک های بازار و اقتصاد، خسارت قابل توجهی را به شرکت وارد می نماید. به منظور انجام اقدامات پیشگیرانه در راستای کاهش اثرات ریسک و خسارت وارده بر این شرکت ها، وجود یک روش قدرتمند در شناسایی و رتبه بندی واقعی از ریسک ها ضرورت می یابد. مرحله شناسایی و اولویت بندی ریسک ها از تاثیر گذارترین مراحل در فرآیند مدیریت ریسک است. به همین خاطر در این پژوهش برای تحلیل ریسک پروژه های شرکت های دانش بنیان از ترکیب تکنیک تحلیل اثرات و حالت شکست ریسک(RFMEA) و فرایند تحلیل شبکه ای(ANP) استفاده شده است که در آن پارامترهای FMEA در قالب یک شبکه با هم مرتبط می شوند و این امر به تجمیع مزایا و توانمندی ها در روش ANP-RFMEA نسبت به روش FMEA منجر می شود. ابتدا با مطالعه و مرور پژوهش های انجام شده در حوزه تحقیق، ریسک های پروژه های شرکت های دانش بنیان شناسایی شده و با استفاده از ابزار پرسشنامه در اختیار کارشناسان مربوطه گذاشته می شود و در نهایت نتایج آن با استفاده از رویکرد تلفیقی ANP-FMEA مورد تجزیه و تحلیل و رتبه بندی قرار می گیرد. در آخر توانمندی روش فوق در مقایسه با روش FMEA در رتبه بندی ریسک ها نشان داده می شود.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20310مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-5486124820161220The Role of Science and Technology Diplomacy in Solving Knowledge-based Firms Challengesنقش دیپلماسی علم و فناوری در بهبود چالش های شرکت های دانش بنیان11010.7508/jstpi.2016.04.001faمحمد مهدی ذوالفقارزادهمهديهاجريحسينافتخاري201629In recent years, traditional economy replaced with knowledge-based economy in which knowledge, innovation and technology are key determinants of economic growth and wealth creation for countries. Knowledge-based firms which have important role on GDP growth and added value for countries are known as heart of knowledge-based economy. Therefore, solving Knowledge-based firms challenges become more important in decision and policy making. On the other side, science and technology diplomacy is an emerging form of international diplomacy for facing with challenges which science and technology have important role on them. Science and technology diplomacy means using of science and technology capacities to achieve foreign policy objectives and using of diplomacy capacities to advance science and technology. In this study, knowledge-based economy characteristics’ are reviewed, and then knowledge-based firms challenges in terms of innovation system, weak research and development, disproportionate human resource development, inappropriate economic and commercial environment and sanctions are introduced based on library research. Then, based on latent capacity of science and technology diplomacy, numbers of solutions are presented.در سال های اخیر، اقتصاد دانش بنیان که در آن دانش، نوآوری و فناوری عامل اصلی رشد اقتصادی و تولید ثروت برای یک کشور محسوب می شود، جایگزین اقتصاد سنتی شده است. از طرفی شرکت های دانش بنیان به عنوان قلب تپنده ی اقتصاد دانش بنیان شناخته می شوند که سهم به سزایی در تولید ناخالص داخلی و ایجاد ارزش افزوده برای کشورها دارند تا جایی که می توان بهبود فضای اقتصاد دانش بنیان را تا حد زیادی منوط به بهبود وضعیت این شرکت ها دانست. از این رو، حل چالش های پیش روی شرکت های دانش بنیان در تصمیم گیری ها و خط مشی گذاری-ها اهمیتی دو چندان می یابد. از طرف دیگر، دیپلماسی علم و فناوری شکل نوظهوری از دیپلماسی بین المللی برای مواجهه با چالش های نوظهوری است که علم و فناوری نقش اساسی در آن ایفا می کنند. دیپلماسی علم و فناوری در واقع استفاده از ظرفیتهای علم و فناوری برای تحقق اهداف سیاست خارجی و همینطور استفاده از ظرفیتهای دیپلماسی برای پیشبرد علم و فناوری است. لذا در تحقيق حاضر ابتدا با استفاده از روش مطالعه کتابخانه ای و مرور آثار دیگر صاحبنظران، ضمن معرفی ویژگیهای اقتصاد دانشبنیان، چالشهای این قبیل شرکتها در قالب مفاهیمی چون نظام نوآوری و تحقیق و توسعه ی ضعیف، توسعه ی نامتناسب منابع انسانی و محیط اقتصادی و تجاری نامناسب کشور و هم چنین بررسی تأثیر اعمال تحریم ها بر فعالیت این شرکتها شناسایی شده است. سپس با تکیه بر ظرفیتهای نهفته در مقوله دیپلماسی علم و فناوری، راهکارهایی برای حل این چالش ها ارائه شده است.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20322مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-5486124820161220Confidentiality agreement: a reliable way to prevent disclosure of IPRs owners' confidential informationقرارداد حفظ محرمانگي: راهکاري مطمئن براي جلوگيري از افشاي اطلاعات محرمانه دارندگان اموال فکري11010.7508/jstpi.2016.04.005faمصطفیبختیارونداکرمآقامحمدی201668IPRs owners, especially inventors, from the creation of idea up to its commercialization are often faced with disclosure of confidential information delivered to third parties during license agreement negotiations. In fact, the main purpose of confidentiality agreements is to protect different types of IPRs including know-how, trade secrets, etc. with a view to prepare the background for proper and effective supervision and management of their exploitation. The use of non-disclosure agreements in high-tech sector, specifically for computer and internet companies is a common in license agreement negotiations. On the other hand, researchers and inventors in knowledge-based companies may be faced with challenges like disclosure of confidential information in the process of acquiring IPRs protection. The important point is the ignorance of many idea owners and inventors as to how such agreements are concluded. When delivering confidential information, non-disclosure agreement covers merely this information and is concluded for its protection before license agreement is concluded or during license agreement negotiations. Signing and entering into such agreements, without knowledge of laws and their characteristics, may cause dangerous and heavy obligations
for parties. In this paper, with an analytic-descriptive approach, we define non-disclosure agreement, its necessity, function, types and common terms and conditions. The results of this paper indicate the necessity of delivering accurate and efficient information to IPRs owners regarding entering into confidentiality agreements and the need to modify the current legal structure in order to protect their rights.
دارندگان حقوق مالکيت فکري بويژه مخترعين غالبا از زمان خلق ايده تا تجاريسازي آن با چالش افشاي اطلاعات محرمانهاي که در جريان قراردادهاي مجوز بهرهبرداري در اختيار اشخاص ثالث قرار ميدهند، مواجه هستند. در حقيقت هدف عمده از انعقاد قراردادهاي محرمانگي حمايت از انواع اموال فکري از قبيل دانش فني، اسرار تجاري و ... است تا زمينه نظارت و مديريت صحيح و کارآمد بر نحوه بهره برداري از آنها فراهم شود.. استفاده از قرارداد عدم افشاء در زمينه فناوريهاي پيشرفته به ويژه براي شرکت هاي رايانه اي و اينترنتي در جريان قرارداد مجوز بهرهبرداري بسيار معمول است. از طرف ديگر پژوهشگران و مخترعان شرکتهاي دانشبنيان در فرآيند دستيابي به حمايتهاي مالکيت فکري نيز ممکن است با چالشهايي نظير افشاي اطلاعات محرمانه مواجه شوند. نکته مهم عدم آگاهي بسياري از صاحبان ايده و مخترعين از نحوه انعقاد چنين قراردادي است. در ارائه اطلاعات محرمانه قرارداد عدم افشاء فقط اطلاعات محرمانه را پوشش ميدهد و قبل از انعقاد قرارداد مجوز بهرهبرداري يا در طول مذاکرات براي محافظت از آنها منعقد مي شود. امضاء و انعقاد اين گونه قراردادها در صورت عدم آگاهي از قوانين و ويژگي هاي آن براي طرفين ميتواند خطرناک و تعهدات سنگيني به دنبال داشته باشد. در اين مقاله با نگاهي تحليلي-توصيفي، به تعريف، ضرورت، عملکرد و انواع قرارداد عدم افشاء و شرايط معمول در آن ميپردازيم. نتايج اين مقاله، لزوم اطلاع رساني دقيق و کارآمد حقوقي به دارندگان اموال فکري در زمينه انعقاد قرارداد محرمانگي و اصلاح ساحتار قانوني فعلي را جهت حمايت از حقوق اين اشخاص نمايان مي سازد. http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20355مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-5486124820161220Service Innovation (Concepts, Features, Approaches, Perspectives and Policies)نوآوري در خدمات (مفاهيم، ویژگیها، رويکردها، دیدگاهها و سیاستها)11010.7508/jstpi.2016.04.002faمصطفیصفدری رنجبر سید سروش قاضی نوریغلامرضاتوکلی20161226The attention to service sector and innovation in service organizations is the key factor effective on many leading companies and developed countries successes. According to Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) report, today service sector comprises 60 percent of economy of forty superior economic countries in the world. Also, evidences show that, the share of service sector in our economy in recent years has increased and it is more than the total shares of industry and agriculture sectors. Despite the key role of service in the economic development of countries, this issue has been ignored in terms of theory in our country. Evidences that imply the importance and essence of service sector in the economy of many countries show the necessity of studying the issue of services innovation and presenting several related policies and strategies in order to enhancing service innovation in our country. In order to filling this gap, this paper aims at reviewing the concepts of service and service innovation, service innovation features, some researches in the field of service innovation and existing approaches about service innovation. Furthermore, some proposed policies by Cambridge University and several researchers were presented regarding to service innovation. At the end some recommended policies toward enhancing innovation in service sector are presented that encompass some suggestions for researchers, innovators and policy makers. Companies and organization in service sectors can enhance rate of innovation by implementing the proposed suggestions in this paper.امروزه کليد کاميابي بسياري از شرکتهاي پيشرو و کشورهاي پيشرفته، توجه ويژه به بخش خدمات و نوآوري در کسب و کارهاي خدماتي است. به گزارش سازمان همکاري و توسعه اقتصادي (OECD)، امروزه بخش خدمات بيش از 60 درصد از اقتصاد چهل کشور مطرح دنيا را شامل ميشود. همچنين، سهم خدمات در اقتصاد کشور ما نيز در سالهاي گذشته رشدي شتابان داشته و از مجموع سهم بخشهاي صنعت و کشاورزي فراتر رفته است. عليرغم جايگاه کليدي خدمات در رشد و توسعه اقتصادي کشورها، اين موضوع در کشور ما از دیدگاه نظري مورد بيتوجهي قرار گرفته است. لذا، با توجه به شواهد ارائه شده که همگي دلالت بر اهميت و جايگاه کليدي خدمات در اقتصاد کشورها دارد، لازم است تا موضوع نوآوري در خدمات مورد مطالعه و بررسي قرار گيرد و سياستها و راهبردهايي براي ارتقاي آن در سطح کشور ارائه گردد. بنابراين، هدف اين مقاله آن است که ابتدا به مرور مفاهيم خدمات و نوآوري خدمات، ویژگیهای نوآوري خدمات، برخي پژوهشهای انجام شده در زمينه نوآوري خدمات و رويکردهاي موجود در رابطه با موضوع نوآوري در خدمات بپردازد. علاوه بر این، به سیاستهای مطرح شده توسط دانشگاه کمبریج و برخی پژوهشگران به منظور ارتقای نوآوری در بخش خدمات اشاره شده است. در پايان نيز برخي سياستهاي پيشنهادي در راستاي ارتقاي نوآوري در بخش خدمات ارائه میگردند که شامل پیشنهاداتی برای پژوهشگران، نوآوران و سیاستگذاران میشود. شرکتها و سازمانهای فعال در حوزههای خدماتی میتوانند با اجرای پیشنهادهای ارائه شده، نرخ نوآوریهای خدماتی را افزایش دهند.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20434مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-5486124820161220Survey of Factors affecting the development of knowledge-based companies, Using the Analytic Hierarchy, Case Study technology park of Tehranبررسی عوامل مؤثر بر پیشرفت شرکتهای دانشبنیان با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی، مطالعه موردی پارک تهران11010.7508/jstpi.2016.04.003faالهامامینیمحمدبنی اسدیمهردادحاتمیحسینوحیدی20161226A modern economy is knowledge-based economy in which the production, distribution and use of knowledge is the main source of growth and wealth creation. Knowledge-based companies are the engine of this system. This study was conducted to survey of factors affecting the development of these companies. For this purpose, surveys of target groups, including corporate executives and experts from the Ministry of Health is done and to rate the Analytic Hierarchy Process is used. AHP technique is widely used in various fields such as multi-criteria decision assessment, planning, decision-making and forecasting has been used. For this purpose, eight important factors have been investigated, include technological factors, social, market conditions, political, administrative, economic, legal and environmental and compared comments of two groups. As is clear from the results, All factors (technology, management, marketing, economics, law, politics, society and environment) in terms of both the target group had effect on the development of knowledge-based companies. Indicators of technology, economics and law (in order of preference) from the perspective of firm managers are three major factors affecting. Standards of environmental, social and policy choices are at least important. The ministry experts have considered issues of management as key factor.اقتصاد دانشبنیان اقتصاد نوینی است که در آن تولید، توزیع و استفاده از دانش، منبع اصلی رشد و ایجاد ثروت است. موتور محرک اقتصاد دانشبنیان شرکتهای دانشبنیان هستند. تحقیق حاضر در مطالعهای موردی با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی به بررسی عوامل مؤثر بر پیشرفت این شرکتها، در پارک دانشگاه تهران پرداخته است. برای این منظور، نظرسنجی از دو گروه هدف، شامل مدیران شرکتها و کارشناسان خبرۀ وزارت بهداشت انجام شده است و برای امتیازدهی از روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده است. تکنیک AHP بطور گسترده در حوزههای مختلف تصمیمگیری چند معیاره از قبیل ارزیابی، برنامهریزی و توسعه، تصمیمگیری و پیشبینی بکار گرفته شده است. برای این منظور 8 عامل مهم شامل عوامل فناوری، اجتماعی، شرایط بازار، سیاسی، مدیریتی، اقتصادی، قانونی و زیستمحیطی بررسی شده است و نظرات دو گروه هدف مذکور با هم مقایسه شدهاند. همانطور که از نتایج مشخص است، تمامی عوامل مورد بررسی یعنی فناوری، مدیریت، بازار، اقتصاد، قوانین، سیاست، اجتماعی و محیطزیست از نظر هر دو گروه هدف بر پیشرفت شرکتهای دانشبنیان اثر داشتند. شاخصهای فناوری، اقتصاد و قوانین به ترتیب سه فاکتور اصلی و تأثیرگذار از دیدگاه مدیران شرکتهای دانشبنیان شناخته شده است. معیارهای محیطزیست، اجتماعی و سیاست کم اهمیتترین انتخاب شدهاند. در صورتیکه کارشناسان خبرۀ وزاتخانه مسائل مدیریتی را بهعنوان فاکتور اصلی در نظر گرفتهاند.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20435مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-5486124820161220Prioritization of Power Distribution Smart Grid Technologies based on the Attractiveness Criteria, Case Study on Mazandaran Power Distribution Companyاولویتبندی فناوریهای شبکه هوشمند توزیع برق با رویکرد شاخصهای جذابیت (مطالعه موردی شرکت توزیع برق مازندران)11010.7508/jstpi.2016.04.006faمارالمحققبابکشيرازي20161226A smart grid is the modern power grid to resolve many issues of current power grid systems with higher reliability, self-healing, ability to support renewable energy sources and reduction of environmental impacts. Novelty and necessity of power smart grid knowledge has led to feel technologies assessment is needed for development and determination the attractiveness of product and process technologies in this industry. Distribution network is an important part of a power system and nearest part to the consumers that should pay special attention to it. The aim of this study was to prioritize power smart grid technology with respect to the attractiveness criteria in Mazandaran power distributed company. So, the list of key technologies related to power smart grid was prepared. Then 9 criteria were identified. Questionnaire was designed to obtain the experts’ point about the status of each technology in every criteria. Saw is Multiple Attribute Decision Making model for weighing the criteria, determining the relative status of each technology, group decision-making and technology assessment. The results show that moment billing, wireless, load forecasting, energy costs calculating and software are the most important technologies based on the attractiveness in the Mazandaran power distribution company. Also is the basic step for planning, strategy of technologies and time management.شبکه هوشمند برق، نوعی از شبکه برق مدرن، جهت رفع مشکلات اساسی شبکه برق فعلی است و دارای قابلیتهای اطمینان و ایمنی بالاتر، خودترمیمی، توانایی پشتیبانی از منابع انرژی تجدیدپذیر و کاهش اثرات زیستمحیطی میباشد. ضرورت حرکت به سمت هوشمندسازی در کشور و نوپا بودن این دانش، سبب گردیده ارزیابی فناوریها جهت توسعه و تعیین نسبی جذابیت فناوریهای محصول و فرایند در این صنعت احساس شود. شبكه توزيع برق، بخش مهمي از يك سيستم قدرت بهشمار ميآيد و همچنين نزديكترين بخش از شبكه به مصرفكنندگان ميباشند، لذا باید توجه خاصي به آن شود. هدف این تحقیق اولویتبندی فناوریهای شبکه هوشمند برق با توجه به شاخصهای جذابیت، در شرکت توزیع برق مازندران میباشد. بدین ترتیب، ابتدا لیستی از فناوریهای کلیدی مرتبط با هوشمندسازی صنعت برق تهیه شد. سپس 9 شاخص جذابیت شناسایی شد. پرسشنامهای جهت اخذ نظرات تصمیمگیرندگان در مورد جایگاه هر فناوری در هر معیار طراحی شد و در اختیار تیم خبره قرار گرفت. از ابزار Saw که یکی از ابزارهای مدل تصمیمگیری چند شاخصه است، جهت وزندهی به شاخصها، مشخص کردن وضعیت نسبی هر فناوری، تصمیمگیری گروهی و ارزیابی فناوریها استفاده شد. نتایج نشان میدهد صدور صورتحساب لحظهای، فناوری وایرلس، پیشبینی بار، محاسبه بهای انرژی و نرمافزارها و دانشهای فنی مربوط به آن، به ترتیب 5 فناوری اول در نتایج اولویتبندی براساس شاخصهای جذابیت در شرکت توزیع برق مازندران هستند. همچنین بهعنوان قدمی اساسی جهت برنامهریزی و راهبردهای فناوری و مدیریت زمان میباشد.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20436مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-5486124820161220Ranking Efective Dimension and Indexes on Innovation Management in Power House Equipment Industry and Providing Energyاولویتبندی ابعاد و شاخصهاي مؤثر بر مديريت نوآوري در صنعت تجهيزات نيروگاهي و تأمين انرژي (مطالعه موردی: شرکت مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا پارس)11010.7508/jstpi.2016.04.007faعباس خمسهمحمدحسن ناصرملي علیرمضانی20161226Innovation is full of risk naturally and even developed company couldn’t do that non limitation risk. Innovation management has inter several elements such as kind and distributing organization management, financial resources, staff ability and …that is influenced in that performance that after recognizing elements and influenced index on innovation management, help to determine priority and ranking this elements of managers in programming and make to decrease cost and risk of innovation activities.so in this project as a sample of project in engineering company and constructing Pars Mapna generator is done and 55 influences index on innovation management in eight dimension: is characterized in financial elements , management, organization , researching , human , cultural, external and systematic elements and then is studied according to influences value on innovation management in Pars Mapna company with each of this index and the value of ranking and priority is determined . According to its results human, management and cultural elements is in a suitable position and other elements means financial, organization, external, systematic and searching is in a unsuitable position. Also among index, index of organization leadership method, the value of Also among indexes, index of organization management method, the value of organizing supporting from creative staffs, supporting from management from innovation have the highest priority and existing index such as scientific resources, transferring implied knowledge to clear knowledge, development of new product, cooperation with providing and university center and technical innovation have the lowest priority.نوآوری ذاتاَ دارای ریسک است و حتی شرکتهای رشد یافته نیز نمیتوانند ریسکهای نامحدود انجام دهند. عوامل متعددی از قبیل نوع و شیوه رهبری سازمان، منابع مالی، توانمندی کارکنان و ... در اجرای فرايند نوآوري تأثیرگذار میباشند که پس از شناسایی عوامل و شاخصهای مؤثر بر مدیریت نوآوری، تعیین اولویت و رتبهبندی آنها، مدیران را در برنامهریزی و مدیریت بهتر فرایند نوآوری یاری میکند و باعث کاهش ریسکهای فعالیتهای نوآورانه میگردد. از این رو در این پژوهش که به عنوان یک مطالعه موردی در شرکت مپنا پارس، صورت گرفته، تعداد 55 شاخص مؤثر بر مديریت نوآوری، در 8 بعد شامل: عوامل مالی، مدیریتی، سازمانی، تحقیقاتی، انسانی، فرهنگی، خارجی و عوامل سیستمی دستهبندی گردید و سپس با توجه به میزان تأثیر آنها بر مدیریت نوآوری در شرکت مپنا پارس هر کدام از این شاخصها و ابعاد اولويتبندي شده و اولویت هرکدام تعیین گردید. که با توجه به نتایج آن، عوامل انسانی، مدیریتی و فرهنگی نسبتاً در وضع مطلوب میباشند و سایر عوامل یعنی عوامل مالی، سازمانی، خارجی، سیستمی و تحقیقاتی در وضعیت نامطلوب قرار دارند. همچنین میان شاخصها، شاخصهای سبك رهبري سازمان، ميزان حمايت سازماني از كاركنان خلاق، حمايت مديريت ارشد از فعاليتهاي نوآورانه داراي بالاترين اولويت و شاخصهاي وجود منابع علمي، تبديل دانش ضمني به دانش صريح، توسعه محصولات جديد، تعامل با تأمينكنندگان، تعامل با مراكز دانشگاهي و تحولات فناوري، دارای کمترین اولویت میباشند. http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20437مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-5486124820161220The future Prospects for the Role of Networking in SME to increased Competitive Advantage through Open Innovationچشمانداز آينده نقش شبکهسازي در افزايش مزيت رقابتي از طريق نوآوري باز در کسب و کارهاي کوچک و متوسط11010.7508/jstpi.2016.04.008faعاطفهذوالفقاریحسامزند حسامی20161226Networking technology and innovation is the most important development strategies to enhance the competitiveness of enterprises in an increasingly competitive environment of today's world. Firms will be able to Identifying new technologies, customer needs through foresight, capture ideas and thereby contribute to the implementation and strengthening of open innovation. This article is a qualitative study that by studying the documents, databases and articles foresight, competitive advantage, and networking is formed and is integrated with content analysis and scenario. The network of small and medium-sized enterprises, open innovation process data play an important role. According to data collected in the process of networking in open innovation of small and medium, enterprises are playing an important role. This article examines the future prospects with Back casting to design a scenario has been discussed and the important role of small and medium enterprises contained within the networking. In this type of business due to the use of open innovation process, companies in the course of an idea to getting products to market, from other companies or organizations in the network will receive assistance and business ideas, technical knowledge, technology, and services, production and distribution of new methods to get new markets in the emerging network, in this way company will increase revenue and reduce costs. In the process of open innovation companies regularly selling ideas, knowledge, technology and services are networking with other companies, thereby increasing revenue and reducing company costs and ultimately achieve a competitive advantage for the firms.شبکهسازي از مهمترين راهبردهاي توسعه فناوري و نوآورى براى بهبود رقابتپذيرى سازمانها در محيط پر رقابت است. بنگاهها با نيروى انسانى كارآمد و ظرفيتهاى داخلى خود قادر به ايدهگرفتن، شناسايى اولويتهاي فناوريهاي جديد و نيازهاى مشتريان از طريق آيندهنگاري خواهند بود و سازمانها برای این مهم به نوآورى و تقویت نوآوری باز نیاز خواهند داشت. اين مقاله يك مطالعه كيفي است كه با مطالعه اسناد، بانكهاي اطلاعاتي و مقالات آيندهنگاري، مزيت رقابتي و شبکهسازي شكل گرفته است و با بررسي چشمانداز آينده با پسنگري (با طراحی یک سناریو) به نقش مهم شبکهسازي در کسب و کارهاي کوچک و متوسط اشاره کرده است. براساس اطلاعات جمعآوري شده فرايند نوآوري باز در شبکهسازي کسب و کارهاي کوچک و متوسط نقش بسيار مهمي دارد. با استفاده از فرايند نوآوري باز شرکتها در طي مراحل کسب ايده تا رساندن محصول به بازار از ساير شرکتها و سازمانهاي شبکه کمک دريافت کرده و در طول فرایند کسب ايده، دانش فني، فناوري و خدمات، روش توليد و توزيع جديد تا دريافت بازارهاي جديد در شبکه، باعث افزايش درآمد و کاهش هزينههاي شرکت خواهند شد. همچنين در فرايند نوآوري باز شرکتها مرتب در حال فروش ايده، دانش فني، فناوري، و خدمات خود به ساير شرکتهاي شبکه بوده که باعث افزايش درآمد و کاهش هزينههاي شرکت و در نهايت رسيدن به مزيت رقابتي براي شرکت خواهد شد.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20438