مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548613512017923Designing a Conceptual Model of Entrepreneurial Competencies of Entrepreneurial Universities’ Graduatesطراحی مدل مفهومی صلاحیت¬های کارآفرینی دانش آموختگان دانشگاه کارآفرین263410.7508/jstpi.2017.03.004faمهتاب پورآتشیمرتضیپرهیزکار2016712Nowadays, entrepreneurship and the related issues receive special attention in higher education. It is expected that after few years of study at university, the graduates have significant difference with people with no academic learning experience. Since it is essential to develop entrepreneurial competencies for leading people toward entrepreneurship, it is necessary to recognize and assess entrepreneurial competencies of entrepreneurial universities’ graduates. Accordingly, the aim of this study is to design a conceptual model of entrepreneurial competencies of entrepreneurial universities’ graduates. Entrepreneurial competencies can be studied on the basis of the following cases: components of entrepreneurial competencies, antecedents of entrepreneurial competencies, and outcome of entrepreneurial competencies. According to the results, entrepreneurial competencies are classified in six clusters including: personal and cognitive competence, communication competency, leadership and teamwork competencies, business creation and management competence, economic and marketing competence, and research competence. The mission of university as antecedents to competencies was categorized in three groups including: education, research, and support. Entrepreneurial intention was considered as outcome of entrepreneurial competencies. Finally and with regard to the aforementioned components, a conceptual model of entrepreneurial competencies of graduates, with antecedents and outcome was presented.امروزه، کارآفرینی و مباحث مرتبط با آن از اهمیت خاصی در آموزش عالی برخوردار شده است و انتظار می رود که بعد از گذشت چند سال آموزش دانشگاهی، دانش آموختگان دارای تفاوت معنی داری با افرادی باشند که امکان بهره مندی از تجارب یادگیری دانشگاهی را نداشته اند. از آنجا که برای سوق دادن افراد به سوی کارآفرینی، ایجاد و توسعه صلاحیت های کارآفرینی ضروری است؛ به منظور موفقیت دانشگاه ها در پرورش دانش آموختگانی شایسته، لازم است تا صلاحیت های دانش آموختگان دانشگاه های کارآفرین مورد شناسایی و ارزیابی قرار گیرد. با توجه به آنچه ذکر شد، هدف مقاله حاضر که به صورت مروری و اسنادی نگاشته شده، طراحی مدل مفهومی صلاحیت های کارآفرینی دانش آموختگان دانشگاه کارآفرین می باشد. صلاحیت های کارآفرینی را می توان براساس موارد زیر مورد مطالعه قرار داد: مولفه های تشکیل دهنده صلاحیت کارآفرینی، پیش بین های صلاحیت کارآفرینی، و برآمدهای صلاحیت کارآفرینی. براساس نتایج حاصله، صلاحیت های کارآفرینی دانش آموختگان در شش گروه شامل صلاحیت فردی و شناختی، صلاحیت ارتباطی، صلاحیت رهبری و کار تیمی، صلاحیت ایجاد و مدیریت کسب و کار، صلاحیت اقتصادی و بازاریابی، و صلاحیت پژوهشی دسته بندی می شود. ماموریت دانشگاه به عنوان پیش بین صلاحیت کارآفرینی در سه دسته: آموزشی، پژوهشی، و خدمات حمایتی در نظر گرفته شد و نیت کارآفرینی به عنوان برآمد صلاحیت های کارآفرینی مطرح شد. در نهایت و بر اساس مولفه های بیان شده، مدل مفهومی سنجش صلاحیت های دانش آموختگان دانشگاه کارآفرین، به همراه پیش بین ها و برآمد ارایه گردید. http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20372مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548613512017923Presenting Prioterizing Model of Factors Affecting on Open Innovation by Using DEMATEL Methodارائه مدل اولویتبندی عوامل مؤثر بر نوآوری باز با استفاده از روش دیمتل81510.7508/jstpi.2017.03.002faعطیهحقیقت201688In today’s competitive world, the organizations have to bring brand new methods which would be suitable for such rapid changes and progresses. One of the requirement of development and leadership in industry is having an open innovative approach in the organization. The innovation is considered to be a key-role through value creation and gaining suitable competitive advantage among the current sophisticated interprises. Furthermore the innovation increases the possibility of accomplishment and organizational development and decreases the investment risks with emphasize on reducing organization borders and applying the value creating factors from the outside. Because of the complex nature of the competition in market and the rapid changes that are happening, Since the competitive atmosphere is getting sophisticated and the giant pace of changes in current situation, it is necessary to conduct some researches in regard to performing open innovative approaches in different industries. In this regard, the research studies the relationship btw factors and the precedency of them by DEMATEL method after determining the effective factors on open innovation. The present research is a kind of survey description and its assembling instrument is through the literature review and gathering data from the elites and innovative managers by survey and questionnaire. The results of the research indicates that organizational readiness, intellectual property management, cooperation capability, absorption capacity, innovation intermediary and the business model influence open innovation approach respectively. در دنیای رقابتی امروز، سازمانها برای رشد و توسعه موقعیت خود باید شیوه جدید مقتضی با این میزان تغییرات و پیشرفت سریع را اتخاذ کنند. یکی از الزامات توسعه بخشیدن و پیشرو بودن در صنعت، برخورداری از رویکرد و نگاه نوآوری باز در سازمان است. نوآوری به عنوان عامل کلیدی در خلق ارزش و کسب مزیت رقابتی پایدار در محیط متغیر پیچیده کنونی بنگاهها به حساب میآید. نوآوری باز با تاکید بر از بین بردن مرزهای سازمان و دخیل کردن عوامل ارزش آفرین خارج از سازمان، احتمال موفقیت و توسعه سازمانی را بالا برده و ریسک ناشی ازخطرات سرمایه گذاری را کاهش میدهد. از آنجا که در دهه اخیر، توجه و تمرکز از صنایع پیشرفته به صنایع متوسط و از سطح کلان به سطح صنعت و بنگاه معطوف شده است، ضروری است پژوهشهایی به منظور بکارگیری رویکرد نوآوری باز در بنگاه و صنایع مختلف توسعه یابد. به همین منظور، در این پژوهش با بررسی و شناسایی عوامل موثر بر نوآوری باز ، با استفاده از روش دیمتل به اولویتبندی این عوامل پرداخته شده است. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی است و ابزار گرد آوری آن با کمک مرور ادبیات پژوهشی این حوزه و گردآوری اطلاعات پرسشنامه در بین مدیران نوآوری و خبرگان و کارشناسان این حوزه است. نتایج پژوهش نشان میدهد آمادگی سازمانی، مدیریت مالکیت فکری و توانمندی مشارکتی از اثرگذارترین عوامل بر نوآوری باز و ظرفیت جذب، واسطههای نوآوری و مدل کسب و کار از تاثیرپذیرترین عوامل نوآوری باز در بنگاهها هستند.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20378مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548613512017923Site Selection Of Knowledge-Based Town within Tehranمکان یابی شهرک دانش بنیان در استان تهران1710.7508/jstpi.2017.03.001faمهدیقرخلومریمموسوی20161231Tehran Province, containing majority of scientists and researchers, plays a significant role in the development of science and technology in the country. Obviously, this number of scientific potential to flourish needs facilities and infrastructures. One of the most important factors in development of knowledge-based businesses is proportionate physical context of firms. Moreover, proximity of knowledge-based companies to the universities, higher education institutes and industries leads to accelerating transforming knowledge into industrial process. Thus, Tehran Province requires more technology parks and towns than the past, to retain the benefit of its whole scientific potentials. In connection with this, at first, we recognized and ranked effective factors on locating Knowledge-Based Town, then used AHP to give weight to criteria and sub-criteria. In the next step, we applied these weights in GIS software and provided maps which are related to each, in the ARCmap. Then, we identified zoned map of the areas via GIS and overlapped the effective factors on locating town of knowledge, with two priorities in the province, and the result indicated that the first priority was better. After preparing the final map, through the study on areas with priority, we have screened and shown places that the standards are higher for locating KBT on the map. At last, for the best performance, we have paid special attention to factors such as proximity to universities and training centers, proximity to industrial areas, infrastructures and Tehran province’s development plans.استان تهران سهم بسزایی در توسعه علوم و فناوری در کشور ایفا میکند، بدیهی است ظرفیت های علمی، نیاز به امکانات و زیرساخت هایی برای توسعه کسب و کار خود دارند. یکی از مهم ترین عوامل در رونق کسب و کارهای مبتنی بر دانش، بستر فیزیکی مناسب این بنگاه ها می باشد. نزدیکی شرکت های دانش بنیان از یکسو به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و از سوی دیگر به صنایع، سبب می شود فرایند تبدیل علم به صنعت تسریع گردد.
در این پژوهش ابتدا معیارهای موثر در مکان یابی شهرک دانش بنیان را شناسایی کرده سپس با استفاده از روش AHP به وزندهی این معیارها و زیرمعیارها پرداخته ایم، در مرحله بعد با اعمال این وزن ها در نرم افزار GIS نقشه های مربوط به هرکدام را در محیط ARC map تهیه نموده ایم. با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی با روی هم گذاری معیارهای موثر در مکان یابی شهرک دانش بنیان، نقشه پهنه بندی شده این مناطق با دو اولویت در سطح استان شناسایی شد. پس از تهیه نقشه نهایی با مطالعه در مورد پهنه های دارای اولویت به غربالگری پرداخته و نقاطی که دارای استانداردهای بالاتری می باشند را جهت مکان یابی شهرک دانش بنیان نشان داده ایم. در مکان های انتخاب شده برای شهرک دانش بنیان به عواملی از جمله نزدیکی به دانشگاه ها، مراکز آموزشی و مناطق صنعتی، وجود امکانات زیر بنایی و طرح های توسعه ای استان و شهر تهران توجه ویژه نموده ایم.
http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20442مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548613512017923Move Towards a Knowledge-based Economy by Examining the Interconnectedness of Input and Output Dimension in Global Indicators of Innovationحرکت به سوی اقتصاد دانش بنیان با بررسی ارتباط درونی میان ابعاد ورودی و خروجی شاخص جهانی نوآوری162510.7508/jstpi.2017.03.003faرضاسلامیحسینمیزراییعاطيهصفردوست2017111In the current decade, knowledge based economy is a popular term in the scientific circles of the country. This word has attracted the attention of many scholars and experts. The global index of knowledge based economy has four foundations, and innovation is one of these bases. In the area of innovation, Iran has less privilege than the global average. In order to promote the level of innovation and, consequently, the level of knowledge-based economy, using the global statistics in the field of knowledge based economy and innovation, in this paper first of all, we recognize the important input factors influencing the innovation and then we compare the status of these inputs with the global average. After identifying the weaknesses in the inputs, the status of these measures is reviewed in the Sixth Development Plan document. According to the findings, it was found that in the sixth program of development, only gross domestic product (GDP) per unit of energy consumption was pointed out, and no direct reference was made to other measures. Comparison of measures with the global average showed that in order to improve the output of innovation, the country needs to improve the level of research and development, knowledge workers, ICT and the political environment. در دهه ی حاضر، اقتصاد دانش بنیان واژه ای رایج و جذاب در محافل علمی کشور می باشد. این واژه توجه بسیاری از اندیشمندان و صاحب نظران را به خود جلب نموده است. شاخص جهانی اقتصاد دانش بنیان دارای چهار پایه بوده و نوآوری یکی از این پایه ها می باشد. در حوزه نوآوری، کشور ایران از امتیاز کمتری، نسبت به متوسط جهانی، برخوردار می باشد. در این نوشتار، با به منظور ارتقای سطح نوآوری و به طبع آن، سطح اقتصاد دانش بنیان، با استفاده از آمارهای جهانی در حوزه اقتصاد دانش بنیان و نوآوری و با تحلیل ضریب همبستگی پیرسون، ابتدا شاخص های ورودی مهم و اثرگذار بر نوآوری شناخته شده و سپس وضعیت این ورودی ها با متوسط جهانی مقایسه شده است. پس از مشخص شدن نقاط ضعف در سنجه های ورودی، وضعیت این سنجه ها در سند برنامه ششم توسعه بررسی شده است. با توجه به یافته ها، مشخص شد که در برنامه ششم توسعه تنها به سنجه درآمد ناخالص داخلی به ازای هر واحد مصرف انرژی اشاره شده است و اشاره مستقیمی به سایر سنجه های مهم نشده است. تفاوت و نوآوری این نوشتار در این است که در این پژوهش سعی شده است ریشه های مهم و اثرگذار نوآوری متناسب با شاخص جهانی نوآوری شناسایی و در سطح ورودی های اولیه اقتصاد دانش بنیان مقایسه انجام گیرد. مقایسه سنجه ها با متوسط جهانی نشان داد که جهت بهبود خروجی های نوآوری، کشور نیازمند به ارتقای سطح سنجه های تحقیق و توسعه، کارکنان دانشی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، محیط سیاسی و پایداری بوم شناختی می-باشد.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20450مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548613512017923Evidence-based Management: A Bridge for the Gap Between the Management Science and Manager Practiceمدیریت مبتنی بر شواهد: پلی بر شکاف علم مدیریت و عمل مدیر526110.7508/jstpi.2017.03.007faامینپژوهش جهرمی2017324The practical relevance of management research is an ongoing concern for many management scholars. The source of this concern is that arguments relying on experience and intuition for decision making by the individual manager or Organizational Management Council poll, would not guarantee achieving organizational goals and realization of the organizational programs. Evidence-based management as a solution to this problem is to combine the best evidence of ideas, research results and research organization in the field of management to make the best decision. The literature on this subject has had a significant increase in the last decade, yet Iran has not been considered, thus, it is difficult to find a Persian article on the subject. The purpose of this paper is to introduce evidence-based management and to provide a mechanism for management more evidence-based and result-oriented than ever. This research has a practical objective, in terms of nature, quality and library method of data collection (secondary studies, meta-synthesis) and is based on an online study of information sources. The article by hypothesizing the premise that managers’ lack awareness of evidence-based approach has led to this concept to be less considered. By reviewing the literature on evidence and classification of evidence, as well as evidence-based management, we offer a five-step model: “What do we need to know?; Finding the evidence; Getting the needed insights ; Communicating the message; Making the right evidence -based decisions”.نگرانی مشترکی بین صاحبنظران مدیریت وجود دارد که پژوهشهای این حوزه نتوانسته بر کنشها و اقدامات مدیریتی به طور موثر تاثیرگذار باشد. منشا این نگرانی آن است که اتکای استدلالهای تصمیمگیری در سازمان بر تجربه و شهود شخصی مدیر و یا نظرسنجی شورای مدیریت سازمانی، تضمینکننده تحقق اهداف سازمان نخواهد بود. مدیریت مبتنی بر شواهد به عنوان راهحل این مشکل، عبارت است از ترکیب بهترین شواهد حاصل از نظریات، دستاوردهای پژوهشی و تحقیقات حوزه مدیریت به منظور اتخاذ بهترین تصمیمات در حوزه سازمانی. ادبیات موضوعی در این باره در طی دهه اخیر افزایش قابل توجهی داشته، اما در داخل کشور توجهی بدان نشده است، چنانکه به سختی میتوان به مقالهای فارسی در این باره دست یافت. هدف این یادداشت معرفی مدیریت مبتنی بر شواهد و ارائه راهکاری است تا مدیریتها بیشاز پیش نتیجهمحور و مبتنی بر شواهد باشند. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی، از نظر نوع، کیفی و با توجه نحوه گردآوری دادهها، کتابخانهای (مطالعات ثانویه از نوع فراترکیب) و مبتنی بر مطالعه منابع اطلاعاتی برخط است. مقاله با پذیرش این فرض که کمبود آگاهی مدیران از رویکرد مبتنی بر شواهد موجب شده این مفهوم کمتر مورد توجه قرار گیرد، با بررسی ادبیات موضوعی درباره شاهد و طبقهبندی شواهد، و همچنین مدیریت مبتنی بر شواهد، مدلی پنج مرحلهای (چه چیزی نیاز است بدانیم؟؛ پیدا کردن شواهد؛ دستیابی به بینشی که مورد نیاز است؛ ارتباطدادن پیام؛ و تصمیمگیری مبتنی بر شواهد درست) ارائه میدهد.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20497مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548613512017923Strategic Human Resource Management in Digital Era Based on Big Dataراهبرد مدیریت منابع انسانی در عصر دیجیتال با تکیهبر کلان داده 627010.7508/jstpi.2017.03.008faغلامرضاملک زادهصدیقهصادقی2017325Nowadays intelligent devices, virtual environments and technological innovations is a part of the human’s everyday life. While Technology innovation could easily be representing currently highest business threatens, executive leaders that transform this in Business opportunities and create a new competitive space out of this threat are the ones succeeding. On the other hand influence of information technology in organizations and besides, extension of various kinds of social media is a good opportunity to gather a mass amount of people’s information and data. Regarding to these facts one can say that creative thinking and alignment with digital age facilities, requirements and needs and respecting the value of knowledge management along with making use of information management is what should be taken under consideration with more attention specially in field of human capital management. We will discuss on HR digital literacy and HR understanding of organization mission and values effects on flexibility in digital transformation. In this article, we will discuss usage of information systems especially big data in human resource managment in digital era with respect to surveys of honored organizations such as Mc keinsy. It is deducted that in new age, regarding that a new generation of workforce with different attitude and expectations is ready to enter labor market, transformation from traditional structures to structures driven from analytical results of big data would lead to a more effective management.امروزه ابزارهای هوشمند، محیطهای مجازی و خلاقیتهای فناورانه، بخشی از زندگی همه انسانها شده است. اگرچه این پیشرفتها میتواند متضمن تهدیدهای بسیاری برای جامعه انسانی باشد، اما مدیران و رهبران خلاق و هوشمند میتوانند از آنها در فرصتهای فراروی سازمان خود بهرهبرداری کنند. از سوی دیگر فراگیر شدن فناوری اطلاعات در سازمانها از یکسو و گستردگی انواع شبکههای اجتماعی از سوی دیگر بستری برای جمعآوری حجم انبوهی از دادهها و اطلاعات مربوط به افراد را فراهم آورده است. با توجه به این حقایق میتوان گفت تفکر خلاق و همسویی با جریان امکانات، نیازها و الزامات عصر امروز و آگاهی از ارزش مدیریت دانش و بکارگیری آن موضوعی است که بهویژه در رابطه با سرمایههای انسانی باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد. تأثیر توجه به فلسفه وجودی سازمان در انعطافپذیری و خلاقیت سرمایههای انسانی و نیز برخورداری از سواد بهرهبرداری بهینه از سامانههای اطلاعاتی از عمدهترین محورهای این موضوع است. با عنایت به این مهم که نسل جدیدی از افراد در شرف ورود به بازار کار هستند، در این مقاله با تکیه بر پژوهشها و مطالعات انجام شده در سازمانهای معتبری همچون مکنزی، بهرهگیری از سامانههای اطلاعاتی بهویژه کلان داده در مدیریت منابع انسانی در حال حاضر و برای دهه پیش رو مورد بررسی قرار میگیرد. با توجه این واقعیت میتوان انتظار داشت در حوزه مدیریت منابع انسانی، جایگزین کردن ساختارهای سنتی با نتایج تحلیلی حاصل از کلان دادههای سامانههای اطلاعاتی تناسب بیشتری برای تعامل و مدیریت نسل کاری آتی خواهد داشت.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20498مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548613512017923Criminal Entrepreneurial Behavior: Literature Reviewبررسی ادبیات رفتار کارآفرینانه جنایی354410.7508/jstpi.2017.03.005faمجتبيناهيدرقیهایزدی201742Entrepreneurs play an important role in the economy in order to identify opportunities and to exploit their economic and social needs of the production process and purse market driving. While entrepreneurship is normally researched as something positive, this paper illustrates the dark sides of the construct. This conceptual research paper applies entrepreneurship literature to generate new insights into entrepreneurship in organized crime and entrepreneurs in criminal organizations. Criminal entrepreneurship is found in organized crime, where criminal entrepreneurs choose to organize a criminal business enterprise in order to exploit illegal market opportunities. Entrepreneurial opportunities can be exploited in a variety of ways, depending on strategy and available resources. As organised crime is growing locally as well as globally, law enforcement agencies need to develop their understanding of strategic criminal entrepreneurship. Based on perspectives in this paper, the dark side of Entrepreneurship needs to be further explored within both the legitimate and illegitimate business sector in the local as well as global perspective in future research.کارآفرینان در اقتصاد نقش مهمی را بازی میکنند. با تشخیص فرصتها و اقدام به بهرهبرداری آنها، فرآیند تولید بازار و انجام احتیاجات اقتصادی و اجتماعی را بهپیش میرانند. درحالیکه کارآفرینی بهطور معمول بهعنوان چیزی مثبت و مطلوب تصویر شده است این مقاله به معرفی بخشهای تاریک و مبهم این مفهوم می پردازد. کارآفرینی جنایی در جرائم سازمانیافته مشاهده میشود بطوریکه کارآفرینان مجرم بهمنظور بهرهبرداری از فرصتهای بازارهای غیرقانونی دست به سازماندهی کسبوکار جنایی میزنند. با توجه به استراتژی و منابع در دسترس از فرصتهای کارآفرینانه میتوان به روشهای مختلف بهره برد. از آنجایی که جرائم سازمانیافته بهصورت منطقهای و همچنین در سطح جهان در حال رشد است، لازم است سازمانهای مجری قانون درک خود از کارآفرین استراتژیک جنایی را بالا ببرند. این مقاله سعی دارد مسائل کلیدی در کارآفرینی مجرمانه را کشف و شناسایی کند و همچنین به بررسی رفتار سازمانی و توسعه نهادهای غیرقانونی بپردازد. این مقاله مفهومی و ترویجی برای اولین بار در ایران، مفهوم کارآفرینی جنایی را ارائه میدهد. برای این منظور ابتدا به تعریف کارآفرینی و کارآفرینی جنایی پرداخته و سپس با ارائه جامع دیدگاههای نظری به توصیف جرائم سازمانیافته و سازمانهای غیرقانونی میپردازد. پس از آن، کارآفرینان و جرم در قالب کارآفرینی غیرقانونی و در پایان استراتژی جرم ترکیب میشوند.http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20500مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه رشد فناوری1735-548613512017923From Mass Marketing to One-to-One Electronic Marketingاز بازاریابی انبوه تا بازاریابی الکترونیکی یکبهیک455110.7508/jstpi.2017.03.006faآرشبهشتیان اردکانیمحمد فتحيان 2017512Traditional methods of marketing used to focus on covering a large number of customers with the same advertising methods and did not consider the various customer preferences. Despite the high cost of advertising, a small number of target customers were being attracted by these methods. With the advancement of information technology, Internet, e-commerce, e-business and e-marketing development models, companies can collect user, information in real-time and at a lower cost. The rapid growth of customer data, competition and new IT capabilities have forced companies to improve marketing strategies by taking direct relationship with customers and execute One-to-One marketing. Response modeling can also be employed to increase the chance of success in one-to-one marketing by identifying the customers who are more likely to respond to marketing activities. In this paper, the weaknesses of mass marketing and the need to move towards new methods of marketing have been proposed. After that, the evolution of marketing strategies from mass and traditional marketing to One-to-One electronic marketing by using information technology has been presented. Then it outlines the main components of one-to-one marketing. By applying the concepts that have been presented in this paper, Companies can identify and apply the main components of one-to-one marketing. Therefore, they can attract new customers, encourage existing customers to buy and maintain loyal customers. As a result, they can be more successful in their marketing activities and increase their profits.روشهای سنتی بازاریابی، تمرکز بر پوشش عده زیادی از مشتریان در مقیاس وسیع و با تبلیغات یکسان دارند و نظرات مشتریان مختلف را در نظر نمیگیرند. این تبلیغات با وجود هزینه زیاد، تعداد اندکی از مشتریان هدف را جذب مینمایند. این بدان معنا است که قسمت اعظمی از بودجه بازاریابی اتلاف میشود. با پیشرفت فناوری اطلاعات، اینترنت، تجارت الکترونیکی، کسبوکارهای الکترونیکی و توسعهی انواع مدلهای بازاریابی الکترونیکی، شرکتها موفق به دریافت اطلاعات کاربران بهصورت بلادرنگ و با هزینه کمتر شدند. رشد روزافزون دادههای مشتریان، افزایش فضای رقابت و قابلیتهای جدید فناوری اطلاعات، شرکتها را به سمت بهبود استراتژیهای بازاریابی با در نظر گرفتن ارتباط مستقیم با مشتریان و اجرای بازاریابی یکبهیک سوق داده است. همچنین برای افزایش موفقیت بازاریابی یکبهیک و شناسایی مشتریانی که با احتمال بیشتری به فعالیتهای بازاریابی پاسخ مثبت میدهند، میتوان از مدلسازی پاسخ استفاده کرد.
در این مقاله، ابتدا مشکلات ناشی از بازاریابی انبوه و لزوم حرکت به سمت روشهای نوین بازاریابی مطرح شده است. سپس سیر تحول استراتژیهای بازاریابی، از بازاریابی انبوه و سنتی تا بازاریابی الکترونیکی یکبهیک با استفاده مؤثر از فناوری اطلاعات، مورد بررسی قرار گرفتهشدهاند. در ادامه آن نیز به تشریح اجزای اصلی بازاریابی الکترونیکی یک به یک پرداخته شده است. شرکتها با شناسایی و اعمال مراحل اصلی بازاریابی یکبهیک الکترونیکی، که در این مقاله ارائه شدهاند، میتوانند در راستای جذب مشتریان جدید، ترغیب مشتریان فعلی به خرید و حفظ مشتریان وفادار و درنتیجه افزایش سودآوری خود گام بردارند.
http://roshdefanavari.ir/fa/Article/Download/20521