فهرست مقالات برحسب موضوع اکوسیستمهای کارآفرینی و نوآوری
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - شناسایی بازیگران کلیدی در توسعه اکوسیستم نوآوری صنعت پاییندست پتروشیمی ایران
اکبر محمدی مهدی صدقیانی میلاد یداللهی امیر البدویامروزه با سرعت پیشرفت فناوریها و توجه روزافزون به نوآوری بعنوان پیشران توسعه اقتصادی کشورها، توجه به طراحی و پروراندن اکوسیستمهای نوآوری بیش از پیش رو به افزایش است. اکوسیستمهای نوآوری معمولاً بصورت راهبردی و شبکهای حول یک فناوری، بخش و یا صنعت خاص در راستای ایجاد ف چکیده کاملامروزه با سرعت پیشرفت فناوریها و توجه روزافزون به نوآوری بعنوان پیشران توسعه اقتصادی کشورها، توجه به طراحی و پروراندن اکوسیستمهای نوآوری بیش از پیش رو به افزایش است. اکوسیستمهای نوآوری معمولاً بصورت راهبردی و شبکهای حول یک فناوری، بخش و یا صنعت خاص در راستای ایجاد فعالیتهای کارآفرینی، توسعه و تکامل مییابند. یکی از مهمترین اقدمات در مسیر طراحی اکوسیستمهای نوآوری، جستجو، شناخت، انتخاب و استقرار بازیگران کلیدی اکوسیستمهای نوآوری میباشد. پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی با رویکرد کیفی است که با هدف شناسایی بازیگران کلیدی در طراحی اکوسیستم نوآوری صنعت پایین دست پتروشیمی به کمک مطالعه موردی چندگانه صورت گرفته است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که شش بازیگر اصلی نقشآفرین در توسعه اکوسیستم نوآوری صنعت پایین دست پتروشیمی شامل هماهنگکننده و معمار طراحی، شتابدهنده، تأمینکننده زیرساختهای انسانی و فیزیکی، سرمایهگذار خطرپذیر، کاربران رهبر و کارشناسان رهبر میباشد که به ترتیب هلدینگ توسعه کسب و کار نکو بهعنوان هماهنگکننده و معمار طراح، شرکت مدیریت صنعت نکو بهعنوان شتابدهنده، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، شرکت پژوهش و فناوری، پژوهشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران و دانشکده مهندسی شیمی دانشگاههای شریف، تهران و امیرکبیر بهعنوان تأمینکننده زیرساختهای انسانی و فیزیکی، صندوق نوآوری و شکوفایی بهعنوان سرمایهگذار خطرپذیر، شرکتهای صاحب دموپلنت و روابط عمومی شرکت ملی پتروشیمی بعنوان کاربران رهبر و شرکتهای دانشبنیان موفق بهعنوان کارشناسان رهبر شناسایی شدند. مطالعات و نتیجه این پژوهش در کمک به شناخت الزامات و توانمندیهای بازیگران در پرورش و توسعه اکوسیستم نوآوری صنعت پاییندست پتروشیمی برای مدیران و تصمیمگیران صنعت نفت و پتروشیمی کشور بسیار مؤثر خواهد بود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - بررسی دوگونه سرمایهگذار و رشددهنده بهعنوان بازیگران کلیدی اکوسیستم کارآفرینی
عباسعلی کارشناس نیما گروسی مختارزادهجایگاه کسبوکارهای نوپا و نوآور در اقتصاد و نقش آنها در حل مسائل و چالشهای کشورها روزبهروز در حال پررنگترشدن میباشد. برخی از کشورها با آگاهی به موقع از اهمیت و جایگاه این کسبوکارها توانستهاند از طریق تجزیه و تحلیل صحیح و متعاقباً اتخاذ سیاستها و اقدامات درست به چکیده کاملجایگاه کسبوکارهای نوپا و نوآور در اقتصاد و نقش آنها در حل مسائل و چالشهای کشورها روزبهروز در حال پررنگترشدن میباشد. برخی از کشورها با آگاهی به موقع از اهمیت و جایگاه این کسبوکارها توانستهاند از طریق تجزیه و تحلیل صحیح و متعاقباً اتخاذ سیاستها و اقدامات درست به شکلگیری و رشد اکوسیستم مناسب و حمایتکننده برای این کسبوکارها کمک کنند. پژوهش حاضر با هدف توصیف و بررسی اکوسیستم کارآفرینی ایران و ارائه راهکارهایی جهت رشد و توسعه آن تعریف گردید. در این راستا با انجام مطالعه گسترده ادبیات، کنشگران این اکوسیستم تعیین و معرفی گردید و سپس با توجه به اهمیت و نقش حیاتی "سرمایهگذاران و رشددهندگان" در جهت بهبود و تسریع تکامل اکوسیستم این دو کنشگر کلیدی و تعاملات آنها مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. بر این اساس، تصورات گروههای سرمایهگذار نسبت به رشددهندگان، با توجه خاص به جنبههای سهم رشددهندگان در شرکتهای نوپا و همکاری بین رشددهندگان و گروههای سرمایهگذار از طریق پرسشنامه استخراج و مورد تجزیه و تحلیل توصیفی قرار گرفت. براساس نتایج درخصوص ویژگیهای سهم رشددهندگان اکوسیستم در شرکتهای نوپا، گروههای سرمایهگذار عوامل غربالگری استارتاپ، آموزش کارآفرینی و دسترسی به مشاور را مواردی میدانند که رشددهندگان از طریق آنها بیشترین ارزش را به کارآفرینان میدهند. همچنین یافتهها نشان میدهد که جنبههایی از سهم رشددهندگان در شرکتهای نوپایی که گروههای سرمایهگذار برای آنها ارزش بالایی قایل هستند، ارزیابی استارتاپها و آموزش کارآفرینی میباشد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - راهکارهای توسعه دانشگاه کارآفرین در حوزه علومانسانی و اجتماعی براساس یک مطالعه چند موردی
مهدی گودرزی فرزانه خالوئیيكي از مسائلی كه مجموعه علومانسانی و اجتماعي ايران با آن روبروست، نحوه بهکارگیری و تجاریسازی دانش در این حوزه و ایجاد کسب و کار است. ماحصل این موضوع، تهيشدن حوزههاي كسب و كار از مزايا و ظرفيتهاي رشتههای علوم انسانی و اجتماعی، اتلاف سرمايههای كشور، بيكاري تعداد ز چکیده کامليكي از مسائلی كه مجموعه علومانسانی و اجتماعي ايران با آن روبروست، نحوه بهکارگیری و تجاریسازی دانش در این حوزه و ایجاد کسب و کار است. ماحصل این موضوع، تهيشدن حوزههاي كسب و كار از مزايا و ظرفيتهاي رشتههای علوم انسانی و اجتماعی، اتلاف سرمايههای كشور، بيكاري تعداد زيادي از دانشآموختگان و عوارض ناشی از آن (نظیر مهاجرت و اشتغال در کسب و کارهاي غيرمرتبط) است. از اینرو در اين مقاله تلاش شده با بررسي ادبيات موجود در زمینه کارآفرینی دانشگاهی، زیستبوم حامی کارآفرینی و مطالعه دو دانشگاه داخلی و خارجی، راهکارهایی در جهت توسعه کارآفرینی دانشگاهی در حوزه علوم انسانی و اجتماعي ارایه گردد. نتایج نشان میدهد که در دانشگاههای جامع، ابتدا دانشکدههای فنی و مهندسی و سپس دانشکدههای علوم اجتماعی، اقتصاد و مدیریت اقدام به کارآفرینی میکنند اما سایر دانشکدهها در قبال کارآفرینی مقاومت میکنند. بنابراین در یک دانشگاه علوم انسانی، تحریک تمام دانشکدهها به شیوههای نوآورانه برای کارآفرینی در کنار انجام وظایف علمی و پژوهشی باید به دقت صورت گیرد و ابتدا دانشکدههایی که محصولات و خدمات آنها به بازار نزدیکتر است وارد گود کارآفرینی شوند. در ضمن یک ساختار جهان شمول برای ایجاد زیستبوم کارآفرینی دانشگاهی وجود ندارد. بنابراین مسئولان دانشگاههای فعال در حوزه علوم انسانی باید فضایی را ایجاد کنند که در آن ضمن حفظ ارزشهای سنتی آموزش و پژوهش، ظرفیت تجاریسازی ایجاد فرهنگ کارآفرینانه در دانشگاه در مرکز توجه دانشجویان و کارکنان قرار گیرد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - بررسی تاثیر آموزش های دانشگاهی بر توسعه ی مهارت های کارآفرینی زنان
منیره دیزجی مریم زینیهدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزشهای دانشگاهی بر توسعهی مهارتهای کارآفرینی زنان میباشد. این پژوهش براساس ماهیت و روش گردآوری دادهها، یک پژوهش توصیفی- پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعهی آماری پژوهش دانشجویان زن مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چکیده کاملهدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزشهای دانشگاهی بر توسعهی مهارتهای کارآفرینی زنان میباشد. این پژوهش براساس ماهیت و روش گردآوری دادهها، یک پژوهش توصیفی- پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعهی آماری پژوهش دانشجویان زن مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بوده است. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش به غیر از مطالعات کتابخانهای، پرسشنامهی محقق ساخته در طیف 5 گزینهای لیکرت بود که روایی و پایایی آن تأیید شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 878/0 بدست آمده و دادهها با استفاده از نرمافزارهای spss و Lizrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که آموزشهای دانشگاهی بر توسعهی مهارتهای کارآفرینی (مهارتهای شخصی، مهارتهای مدیریتی و مهارتهای فنی) زنان تأثیر دارند. همچنین براساس نتایج به دست آمده از بار عاملی و تحلیل عاملی تأییدی از میان متغیرهای مربوط به مهارتهای شخصی کارآفرینی، بیشترین بار عاملی مربوط به مهارتهای پافشاری، مقاومت و پشتکار و کمترین بار عاملی مربوط به مهارت نوآوری بوده است. از طرفی دیگر در بین متغیرهای مربوط به مهارتهای مدیریتی کارآفرینی، بیشترین بار عاملی مربوط به ایجاد و حفظ روابط انسانی و کمترین بار عاملی مربوط به مهارت مذاکره و از بین متغیرهای مربوط به مهارتهای فنی کارآفرینی بیشترین بار عاملی مربوط به مهارت نظارت و ارزیابی محیط و کمترین بار عاملی مربوط به مهارت مربیگری بوده است. لذا توصیه میشود دانشگاهها طراحی دورههاي آموزشی کارآفرینی را در سرفصل و محتوای دروس گنجانده و با بکارگیری اساتید متخصص و برگزاری کارگاهها به توسعهی مهارتهای کارآفرینی بویژه تقویت مؤلفههایی که دارای بیشترین بار عاملی میباشند، بپردازند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - بررسی ارتباط بین کارآفرینی، رقابتپذیری و رشد اقتصادی
محسن محمدی خیاره نسرین رستمیکارآفرینی از عوامل اساسی رقابت و نوآوری در بین بنگاهها و همچنین در صحنهی ملی و بینالمللی اقتصاد بهحساب میآید. برای اینکه بتوان محیطی مساعد برای ترویج و توسعه کارآفرینی فراهم ساخت، باید بین ارکان رقابتپذیری و کارآفرینی تعامل برقرار کرد و از شرایط متقارن و متناسب ر چکیده کاملکارآفرینی از عوامل اساسی رقابت و نوآوری در بین بنگاهها و همچنین در صحنهی ملی و بینالمللی اقتصاد بهحساب میآید. برای اینکه بتوان محیطی مساعد برای ترویج و توسعه کارآفرینی فراهم ساخت، باید بین ارکان رقابتپذیری و کارآفرینی تعامل برقرار کرد و از شرایط متقارن و متناسب رقابتپذیری با کارآفرینی، برای بهبود و اصلاح میزان تولید و اشتغال و در نتیجه افزایش رشد اقتصادی استفاده کرد. از اینرو، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثرات متقابل رقابتپذیری و کارآفرینی است که در نهایت این فرایند منجر به رشد اقتصادی میگردد. روش پژوهش مورد استفاده در این مقاله روش پژوهش بصورت تحلیل توصیفی است و از طریق جمعآوری منابع کتابخانهای صورت گرفته است. این مقاله در چند بخش ساختاربندی شده است که در ابتدا مقدمه آورده شده و در ادامه به مفهوم رقابتپذیری و همچنین ارتباط سه مؤلفهی رقابتپذیری، کارآفرینی و رشد اقتصادی پرداخته میشود. در انتها نیز پیشینهی تجربی این مطالعه آورده شده است. با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، رقابتپذیری بهعنوان عامل مهمی در تشخیص شرایط توسعه و محدودیتهای فعالیتهای کارآفرینی قابل درک است و در نهایت اثرات متقابل رقابتپذیری و کارآفرینی بر رشد اقتصادی مؤثر است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - تجزیه و تحلیل نحوه همکاری شرکتهای نوپا (استارتاپ) با شرکتهای بزرگ
مجتبی ناهید محمد حسن مقدسیدر حال حاضر نوآوری مستلزم بهدست آوردن و حفظ مزیت رقابتی در شرکتها است. این روند عمدتاً ناشی از چرخه توسعه سریع فناوریها میباشد. شرکتهای بزرگ نیز با هدف بقاء در فضای رقابتی، میبایست در بکارگیری نوآوری در بخشهای مختلف سازمان خود تلاش نمایند. بنابراین، مسأله انطباق چکیده کاملدر حال حاضر نوآوری مستلزم بهدست آوردن و حفظ مزیت رقابتی در شرکتها است. این روند عمدتاً ناشی از چرخه توسعه سریع فناوریها میباشد. شرکتهای بزرگ نیز با هدف بقاء در فضای رقابتی، میبایست در بکارگیری نوآوری در بخشهای مختلف سازمان خود تلاش نمایند. بنابراین، مسأله انطباقپذیری خصوصاً در مورد معرفی مدل نوآوری از اهمیت زیادی برخوردار است. میتوان اینگونه فرض کرد که همکاری بین نهادها در مراحل مختلف توسعه کسبوکار اهمیت روزافزونی دارد و شرکتهای بزرگ مایل به تعامل با شرکتهای نوپا (استارتاپ) هستند. این تعامل به شرکتهای نوپا این امکان را میدهد تا بر مشکلاتی که در مراحل اولیه توسعه ظاهر میشوند، غلبه کنند و در طرف دیگر ورود نوآوری برای شرکتهای بزرگ موجب افزایش رقابتپذیری در قیاس با سایر شرکتها و در نتیجه افزایش سهم بازار آنها میگردد. هدف از این مقاله، تجزیهوتحلیل روشهای همکاری بین شرکتهای بزرگ و شرکتهای نوپا، بهخصوص برای بررسی نیازهای نوآوری در اقتصاد است. برای این مهم از روش تحقیق کتابخانهای ساختاریافته و مطالعه عمیق ادبیات موجود در مقالات و کتب مرتبط استفاده شده است. این همکاری میتواند اشکال مختلفی داشته باشد که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته که مربوط به فعالیتهای شتابدهنده کسبوکار، خلق مشترک، برندسازی مشترک، تصاحب شرکت، خرید- استخدام و نوآوری باز میباشد. در نهایت با بررسی از هریک از این روشهای همکاری نتیجه گرفتیم که همکاری به هر روشی میتواند برای هر دو طرف بسیار مفید بوده و نکات مهمی وجود دارد که میبایست از پیش و در حین همکاری مورد توجه قرار گیرند تا در نهایت هر دو شرکت از رابطه ایجادشده بهرهمند گردند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - طراحی الگوی قطب نوآوری فناوری با استفاده از رویکرد مدلسازی تفسیری ساختاری ISM))
رمضان مهدی زاده پرویز سعیدی بابک ضیاء احمد مهرابیانقطب نوآوری یک اکوسیستم تحقیق و نوآوری منحصر به فرد است. این یک محیط جهانی است که اعضای علمی با کیفیت بالا، محققان، دانشجویان، نوآوران و کارآفرینان را جذب میکند. قطبهای نوآوری بهعنوان اجزای ضروری توسعه اقتصادی و اجتماعی مبتنی بر دانش در سالهای اخیر در اکوسیستم نوآوری چکیده کاملقطب نوآوری یک اکوسیستم تحقیق و نوآوری منحصر به فرد است. این یک محیط جهانی است که اعضای علمی با کیفیت بالا، محققان، دانشجویان، نوآوران و کارآفرینان را جذب میکند. قطبهای نوآوری بهعنوان اجزای ضروری توسعه اقتصادی و اجتماعی مبتنی بر دانش در سالهای اخیر در اکوسیستم نوآوری در حال گسترش میباشد و در طول مکانیسمهای رشد کسبوکارهای فناورانه مورد توجه سیاستگذاران علم و فناوری در کشورها قرار گرفته است. برای رشد نوآوریهای فناورانه در کشورهای در حال توسعه نیاز به شناخت و درک عمیقتری از فرایندهای ساختارهای توسعه نوآوری میباشد تا در اجرا و الگوبرداری، اثربخشی مطلوب حاصل گردد لذا پژوهش حاضر بدنبال این هدف است که الگوی قطب نوآوری فناوری چگونه است. در این پژوهش از روش آمیخته کیفی و کمی استفاده شد. پژوهشگران پس از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با خبرگان عوامل کلیدی در ایجاد قطب نوآوری را شناسایی که شامل شش بعد شبکه و تعاملات اجتماعی، زیرساخت و منابع، وجود شرکتهای نوآورانه و دانشبنیان، عوامل نهادی و تیم و ساختار شد. در این پژوهش با استفاده از روش مدلسازی تفسیری ساختاری ISM، عوامل مؤثر بر ایجاد قطب نوآوری فناورانه بطور سطحمند، اولویتبندی گردید و روابط میان عوامل نیز محاسبه گردید. عامل تیم مدیریتی و ساختار با بیشترین نفوذ بر دیگر عوامل و کمترین وابستگی به آنها بیشترین تأثیر را در روابط میان عوامل ایجاد قطب نوآوری داشته است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
8 - چارچوب ارزیابی زیست بوم کسب وکار های نوپا( مورد مطالعه: زیست بوم استان بوشهر)
ویدا رنجبران مهدی الیاسی مهدی گودرزیامروزه یکی از دغدغه های کلیدی سیاستگذاران کشور کمک به توسعه و بهبود وضعیت کسب و کارهای نوپا با هدف گسترش نوآوری و رشد اقتصاد محلی و ملی است. اما دو نکته حائز اهمیت در این میان وجود دارد. اول اینکه چه اجزایی باید در کنار هم قرار گیرند تا یک زیست بوم تشکیل و کار خود را به چکیده کاملامروزه یکی از دغدغه های کلیدی سیاستگذاران کشور کمک به توسعه و بهبود وضعیت کسب و کارهای نوپا با هدف گسترش نوآوری و رشد اقتصاد محلی و ملی است. اما دو نکته حائز اهمیت در این میان وجود دارد. اول اینکه چه اجزایی باید در کنار هم قرار گیرند تا یک زیست بوم تشکیل و کار خود را به بهترین نحو انجام دهد و دوم انکه چارچوب ارزیابی این زیست بوم ها چگونه باید باشد تا بتوان فعالیت بازیگران این زیست بوم را مورد بررسی قرار داد. ازاین رو هدف این پژوهش یافتن چارچوبی برای ارزیابی بهتر زیست بوم کسب و کار های نوپا و کمک به اقتصاد محلی است. بدین منظور در این پژوهش پس از بررسی پیشینه تحقیق و با استفاده از مطالعات کتابخانه ای، چارچوب اولیه طراحی و از طریق مصاحبه با خبرگان و متخصصین مربوطه، چارچوب نهایی تعدیل و در استان بوشهر به صورت موردی پیاده سازی شد. چاچوب نهایی با 7 مؤلفه اصلی و 68 شاخص تایید شد. بررسی نتایج حاصل از پرسشنامه ها در خصوص وضعیت زیست بوم کسب وکارهای نوپای بوشهر نشان می دهد که میانگین هیچ کدام از مؤلفه های اصلی موجود در چارچوب نمره بالایی ندارد و تنها مؤلفه فرهنگ کمی از حد متوسط بالاتر بود که این نشان از اهمیت بالای این مولفه در چارچوب پیشنهادی دارد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
9 - تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی در صنعت نفت
محد پناهی نیما رنجی جفرودی مجید نصیریامروزه بسیاری از سازمانهای بزرگ، کارآفرینی را به عنوان روشی برای کسب مزیت رقابتی در بلندمدت استفاده میکنند. اهمیت کارآفرینی در صنایع و حوزههای مختلف برای دولتها یکسان نیست و بعضی صنایع مادر مثل صنعت نفت جایگاه ویژهای دارند لذا هدف پژوهش حاضر تحلیل عوامل مؤثر بر توس چکیده کاملامروزه بسیاری از سازمانهای بزرگ، کارآفرینی را به عنوان روشی برای کسب مزیت رقابتی در بلندمدت استفاده میکنند. اهمیت کارآفرینی در صنایع و حوزههای مختلف برای دولتها یکسان نیست و بعضی صنایع مادر مثل صنعت نفت جایگاه ویژهای دارند لذا هدف پژوهش حاضر تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی در صنعت نفت بود. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از حیث روش اجرا، توصیفی- پیمایشی بود که به روش آمیخته اکتشافی انجام شده است. در مرحله کیفی تیم مشارکتکننده تحقیق 28 نفر از خبرگان دانشگاهی بودند که به روش قضاوتی و گلوله برفی انتخاب شدند. در مرحله کمی جامعه آماری، کلیه کارشناسان صنعت نفت به تعداد 3710 نفر بودند که حجم نمونه مطابق جدول كرجسي و مورگان 348 نفر تعیین و براي نمونه گيري از روش تصادفی ساده استفاده شد. برای شناسایی عوامل از روش دلفی و برای تحلیل روابط متغیرها از روش معادلات ساختاری با نرمافزار اسمارت پیالاس استفاده شده است. نتایج نشان داد عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی، شامل 27 مولفه در قالب شش بعد (محیطی- نهادی، استراتژی اقیانوس آبی، فرصت، عوامل انسانی، عوامل سازمانی، عوامل مدیریتی) میباشند. همچنین تحلیل معادلات ساختاری نشان داد محیطی- نهادی (386/0)، استراتژی اقیانوس آبی (423/0)، فرصت (342/0)، عوامل انسانی (318/0)، عوامل سازمانی (370/0)، عوامل مدیریتی ( 455/0) بر توسعه کارآفرینی در صنعت نفت تاثیر مثبت و معنیدار دارند. در نهایت میتوان گفت ورود کارآفرینی به این صنعت میتواند صنعت نفت را از ناکارآمدی کنونی نجات دهد و به سمت حل مشکلاتی همچون تجهیزات نفتی و فروش نفت هدایت نماید. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
10 - شناسایی نقش شتابدهندهها در توسعه اکوسیستم کارآفرینی با استفاده از رویکرد نوآوری باز
میلاد بخشم حسین کریمی مهدی حسین پورامروزه جامعهای ميتواند در مسير توسعه، حركت روبهجلو و با شتابي داشته باشد كه با ايجاد بسترهاي لازم خود را به دانش و مهارت كارآفريني مولد تجهيز كند تا با استفاده از اين توانمندي ارزشمند، ساير منابع جامعه را بهسوی ايجاد ارزش و حصول رشد و توسعه، مديريت و هدايت كنند. ترو چکیده کاملامروزه جامعهای ميتواند در مسير توسعه، حركت روبهجلو و با شتابي داشته باشد كه با ايجاد بسترهاي لازم خود را به دانش و مهارت كارآفريني مولد تجهيز كند تا با استفاده از اين توانمندي ارزشمند، ساير منابع جامعه را بهسوی ايجاد ارزش و حصول رشد و توسعه، مديريت و هدايت كنند. ترویج کارآفرینی به یک اکوسیستم نیاز دارد. چنین سیستمی به درجه بالایی از تعامل نیاز دارد که شامل نهادها، افراد و فرایندهایی است که با هدف ایجاد فرصتهای سرمایهگذاری کارآفرینانه که به متقابل سودمند و خودمختارند کار میکنند. هدف پژوهش حاضر شناسایی نقش شتابدهندهها در توسعه اکوسیستم کارآفرینی با استفاده از رویکرد نوآوری باز میباشد. طرح این پژوهش بهصورت کیفی(مطالعه موردی چندگانه) بوده و ازنظر روش پژوهش، کاربردی است. ازاینرو با 20 نفر از نیروی انسانی اصلی مراکز شتابدهنده شهر کرمانشاه مصاحبههای نیمه ساختاریافتهای انجامشده است که با استفاده از روش نمونهگیری قضاوتی این افراد انتخاب شدند. در پژوهش حاضر، نقش مراکز شتابدهندههای تجاری بر توسعه اکوسیستم کارآفرینی با استفاده از رویکرد نوآوری باز در دو بخش پیش از توسعه شرکت نوپا و پس از توسعه شرکت نوپا شناسایی و موردبررسی قرارگرفته است. نتایج حاکی از آن است که شتابدهندهها با ایجاد یک شبکه هماهنگ میان عاملین اکوسیستم استارتاپ و اکوسیستم کارآفرینی و شرکا آنها، ایجاد روابط مبتنی بر ارتباطات عمودی و افقی مشترک میان عاملین اکوسیستم، ایجاد ارزش در مشارکتها و برنامههای از پیش تعیینشده و ایجاد شبکه ارتباطی میان عاملین اکوسیستم با شبکهها و شرکتهای خارج از اکوسیستم، نقش خود را در توسعه اکوسیستم کارآفرینی ایفا میکنند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
11 - طراحی الگوی کارآفرینی سالمندی با رویکرد ساختاری تفسیری
علی پورمندی محمد باقر گرجی ابراهیم عباسی مجید اشرفیبا توجه به اینکه ایران در مسیر توسعه است و کارآفرینان سالمند سهم فزآیندهای در فعالیتهای اقتصادی در کشورهای توسعه یافته دارند، مقولهی کارآفرینی سالمندی میتواند به سرعت دادن روند توسعه کشور کمک کند. لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی سالمندی و طراحی ال چکیده کاملبا توجه به اینکه ایران در مسیر توسعه است و کارآفرینان سالمند سهم فزآیندهای در فعالیتهای اقتصادی در کشورهای توسعه یافته دارند، مقولهی کارآفرینی سالمندی میتواند به سرعت دادن روند توسعه کشور کمک کند. لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی سالمندی و طراحی الگو با رویکرد ساختاری تفسیری بود. تحقیق حاضر از نوع کاربردي و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی است. تیم تصمیم شامل 11 نفر از کارآفرینان سالمند و اساتید دانشگاهی بودند. در گام اول عوامل مؤثر بر کارآفرینی سالمندی با استفاده از مصاحبه عمیق به روش دادهبنیاد شناسایی شدند که شامل 24 مؤلفه در قالب هشت بعد (ویژگیهای شخصیتی، مهارت کارآفرینانه، شایستگی کارآفرینانه، انگیزش کارآفرینانه، نگرش کارآفرینانه، عوامل شناختی، شبکههای انسانی و ویژگیهای رفتاری کارآفرین) هستند. در گام دوم برای ارائه الگو از مدلسازی ساختاری تفسیری با نرمافزار اکسل استفاده شد. نتایج نشان دادند الگوی کارآفرینی سالمندی دارای چهار سطح است که شبکههای انسانی در سطح اول، ابعاد (مهارت کارآفرینانه، شایستگی کارآفرینانه، انگیزش کارآفرینانه، نگرش کارآفرینانه و عوامل شناختی) در سطح دوم، ویژگیهای رفتاری کارآفرین در سطح سوم و ویژگیهای شخصیتی در سطح چهارم قرار دارند. لذا میتوان گفت زیربنای کارآفرینی سالمندی، ویژگیهای شخصیتی است. همچنین، تحلیل MICMAC نشان داد ابعاد( 1-8) در خوشه مستقل و بعد ( 7) در خوشه وابسته و ابعاد ( 2-3-4-5-6) در خوشه پیوندی قرار دارند. یافتههای تحقیق بازتاب کارآفرینی سالمندی به عنوان فرآیند بهرهگیری از فرصتها با ترکیب منابع توسط عوامل انسانی در راستای خلق ارزشهای جدید است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
12 - سیاست¬گذاری توسعه نوآوری باز: الزاماتی برای ایران
عاطفه ذوالفقاری مرتضی اکبری شکوه سادات علیزادهدر سیستم نوآوری باز سازمان ها افزون بر ایده های درون سازمانی می توانند از ایده های بيرون از سازمان نیز بهره مند شوند. بدین ترتیب مرزهای بین سازمان ها و محیط های بیرونی آن نفوذپذیرتر می شود و در صورت سیاست گذاری مناسب برای توسعه نوآوری باز، امکان بهره برداری از امکانات س چکیده کاملدر سیستم نوآوری باز سازمان ها افزون بر ایده های درون سازمانی می توانند از ایده های بيرون از سازمان نیز بهره مند شوند. بدین ترتیب مرزهای بین سازمان ها و محیط های بیرونی آن نفوذپذیرتر می شود و در صورت سیاست گذاری مناسب برای توسعه نوآوری باز، امکان بهره برداری از امکانات سایر سازمان ها به طریق مناسب امکان پذیر می گردد. این پژوهش با مرور متون و مقالات و پژوهش های مرتبط با نوآوری باز و مباحث سیاست گذاری در امر نوآوری باز الزاماتی درخصوص سیاست گذاری نوآوری باز در ایران در خصوص سیاست گذاری نوآوری باز در حوزه توسعه تحقیقات و فناوری، سیاست گذاری نوآوری باز در حوزه شبکهسازی و تعاملات اکوسیستم نوآوری باز، سیاست گذاری نوآوری باز در حوزه کارآفرینی، سیاست گذاری نوآوری باز در حوزه علمی، سیاست گذاری نوآوری باز در هم آفرینی در دانشگاه ها، سیاست گذاری نوآوری باز در حوزه بازار کار، سیاست گذاری نوآوری باز در حوزه رقابتی، سیاست گذاری نوآوری باز در سطح بینالمللی را ارایه می دهد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
13 - تبیین اثر گذاری شرکت در رویدادهای فناورانه بر تاسیس و توسعه کسب و کارهای نوپا در استان خراسان شمالی
آرزو حق شناس ساسان رجب لو مهدی حارث ابادی امیر امانیبا افزایش اقبال به اقتصاد دانش بنیان، در سالهای اخیر شاهد رشد کمی و کیفی انواع رویدادهای فناورانه از قبیل استارت آپ ویکند، الکامپ، فیناپ و مانند در سالهای اخیر هستیم. رویدادهای فناورانه در راستای کمک به تاسیس و توسعه کسب و کارهای نوپا انجام می گردند. علیهذا این رویدادها چکیده کاملبا افزایش اقبال به اقتصاد دانش بنیان، در سالهای اخیر شاهد رشد کمی و کیفی انواع رویدادهای فناورانه از قبیل استارت آپ ویکند، الکامپ، فیناپ و مانند در سالهای اخیر هستیم. رویدادهای فناورانه در راستای کمک به تاسیس و توسعه کسب و کارهای نوپا انجام می گردند. علیهذا این رویدادها هزینه و زمان قابل توجهی را به خود اختصاص می دهند در حالیکه به نظر می رسد کارآیی این رویدادها مورد بررسی دقیقی قرار نگرفته است. هدف از این مطالعه، بررسی اثربخشی شرکت در این رویدادها در تاسیس و رشد کسب و کارهای نوپا بوده است. در این راستا با انجام یک پژوهش کیفی و با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختارمند بر روی 8 شرکت مستقر در پارک علم و فناوری استان خراسان شمالی، به پنج تم اصلی رسیدیم. عوامل اصلی موثر بر کارآیی رویدادها از نظر مصاحبه شوندگان عبارت بود از کیفیت برگزاری رویداد (استفاده از متخصصین کسب و کار و افراد مهم در این رشته)، پیگیری برگزار کنندگان (کمک به پرورش ایده های برتر، کمک به تیم سازی و معرفی به مراکز رشد)، انگیزش شرکت کنندگان (افزایش انگیزه شرکت کنندگان در رویداد به منظور آغاز یک کسب و کار نوپا یا تقویت آن)، ارتباطات توسعه ای (تقویت شبکه سازی) و اصلاح تیم اولیه (اضافه شدن افرای با تخصص های مورد نیاز کسب و کار). در مجموع این پژوهش نشان داد رویدادهای فناورانه برگزار شده به شرط تامین کیفیت مورد نیاز روی تاسیس و رشد کسب و کار های نوپا تاثیرگذارند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
14 - طراحی الگوی کارآفرینی دانشگاهی قابلیت محور در دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان
فریدون آزما فائزه رضایی روح اله سمیعی سامره شجاعیامروزه بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی یکی از دغدغههای دولت است که کلید حل آن در دانشگاهها میباشد. از این رو هدف این پژوهش ارائه الگوی کارآفرینی دانشگاهی قابلیت محور بود. این پژوهش کیفی و مبتنی بر نظریه دادهبنیاد میباشد. مشارکتکنندگان در پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی چکیده کاملامروزه بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی یکی از دغدغههای دولت است که کلید حل آن در دانشگاهها میباشد. از این رو هدف این پژوهش ارائه الگوی کارآفرینی دانشگاهی قابلیت محور بود. این پژوهش کیفی و مبتنی بر نظریه دادهبنیاد میباشد. مشارکتکنندگان در پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی حوزه کارآفرینی بودند که به روش هدفمند انتخاب گردیدند. دادههای پژوهش از طریق مصاحبه عمیق جمعآوری گردید که در مصاحبه 15ام اشباع نظری حاصل گردید. متن مصاحبهها طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. برای بررسی اعتبار یافتهها اقدامات درگیري طولانی مدت و مشاهده مداوم، بازبینی توسط مشاركتكنندگان، بررسي همكار و تکنیک مثلثسازي انجام گرفت و براي ارزيابي قابل اتكا بودن از معيار قابليت اعتبار، انتقالپذيري، اتكاپذيري و تأييدپذيري استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد شرايط علّي شامل عوامل ساختاری، عوامل نوآورانه، عوامل حمایتی و عوامل محیطی؛ شرایط مداخلهگر شامل سیاستگذاری، وابستگی دانشگاه به منابع مالی و دسترسی به بازار بینالملل؛ شرایط زمینهای شامل ارتقاء زیرساختها در دانشگاه، توسعه چشمانداز سیستمی کارآفرینی دانشگاهی، زمینهسازی فرصتهای کارآفرینانه، توزیع بهینه منابع مالی براي انجام کسبوکار و زمینهسازی فرآيند تحقیقات و تجاریسازی در دانشگاه میباشد. راهبردها شامل تدوین چشمانداز فعالیتهای کارآفرینانه، تلفیق دانش تئوریک و دانش تجربی مرتبط با کارآفرینی، تعامل مناسب میان دانشگاه و صنعت، تدارک استانداردهاي کارآفرینانه توسط برنامههای بلندمدت و ایجاد دفتر اخذ مجوز فناوری منجر به پیامدها شامل بهبود تجاریسازی یافتههای دانشگاهی، ایجاد مراکز رشد و فناور، اشتغالزایی مبتنی بر روحیه کارآفرینی، رشد فعالیتهای کسبوکار دانشمحور و نهادینه شدن روحیه کارآفرینی در بین مدیران، کارکنان، دانشجویان و استادان میشود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
15 - طراحی مدل اکوسیستم کسب وکار دیجیتال با رویکرد آموزش الکترونیکی با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری
یوسف سپهری آزاد مرتضی موسی خانی علی داوریبا عنایت به اینکه شکاف قابل توجهی در مفهومسازی اکوسیستم کسب وکار دیجیتال با رویکرد آموزش الکترونیکی وجود دارد، این مقاله یک چارچوب مفهومی اکوسیستم کسب وکار الکترونیکی آموزشی در عصر دیجیتال را با تلفیق دو مفهوم: اکوسیستم کسب وکار دیجیتال و اکوسیستم یادگیری دیجیتال (آموز چکیده کاملبا عنایت به اینکه شکاف قابل توجهی در مفهومسازی اکوسیستم کسب وکار دیجیتال با رویکرد آموزش الکترونیکی وجود دارد، این مقاله یک چارچوب مفهومی اکوسیستم کسب وکار الکترونیکی آموزشی در عصر دیجیتال را با تلفیق دو مفهوم: اکوسیستم کسب وکار دیجیتال و اکوسیستم یادگیری دیجیتال (آموزش الکترونیکی) معرفی نموده و به منظور طراحی و تبیین مدل اکوسیستم کسب وکار دیجیتال با رویکرد آموزش الکترونیکی به اجرا درآمده است، لذا این پژوهش از نظر جهتگیری، بنیادی و از نظر هدف، اکتشافی است و با بهكارگيري رویکرد توصیفی- همبستگی برای مرحله کمی به تحليل دادهها ميپردازد. در این پژوهش، مدل مفهومی با جمعبندی نظریات با استفاده از روشهای مرورکتابخانهای، نظرات خبرگان و با بررسی مطالعات صورت گرفته در کسب وکارهای دیجیتال و آموزش الکترونیکی (آموزش مجازی)، ابعاد، عوامل و مؤلفههای تأثیرگذار بر طراحی مدل اکوسیستم کسب وکار دیجیتال با رویکرد آموزش الکترونیکی، انتخاب و استخراج شده و براي طراحی پرسشنامه، شاخصهاي مربوطه و مدل مفهومی پیشنهادی استفاده گردیده است. در بخش یافتههای استنباطی و آزمون فرضیهها، از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی و تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. در این پژوهش به کمک نرمافزار SmartPLS2 دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. حداکثر سطح خطای آلفا جهت آزمون فرضیهها 05/0 در نظر گرفته شد.که در نتیجه چارچوب اکوسیستم کسب وکار دیجیتال با رویکرد آموزش الکترونیکی در عصر دیجیتال مبتنی بر ابعاد و مفاهیم: فناوری (زیرساختها)، عوامل فرهنگی و اجتماعی، افراد (استعدادها)، سواد اطلاعاتی، دولت و قوانین و مقررات، شبکهها و تعاملات، ذینفعان (بازارها و مشتریان)، عوامل محیطی، سرمایه، مساعدتهای مالی، عوامل تجاری، عوامل سازماني، عوامل آموزشی، نوآوری، پشتیبانی، ارزشیابی معرفی میگردد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
16 - مروری نظام مند بر بازاریابی کارآفرینانه: واکاوی مولفه ها و عوامل بازدارنده و پیشران در کسب و کار برخط با تکنیک فراترکیب
مهدي كاسه گرها محمد جواد تقی پوریان جواد گیلانی پور مهران مختاريتعامل بازاریابى و کارآفرینى در دهة اخیر، بخش مهمى از تحقیقات بازاریابى را به خود اختصاص داده است. بازاریابى مطالب زیادى براى ارائه به کارآفرینى دارد .بازاریابی کارآفرینانه مفهومی است که از سطح اشتراک دو حوزه بازاریابی و کارآفرینی به وجود آمده است. بازاریابی کارآفرینانه چکیده کاملتعامل بازاریابى و کارآفرینى در دهة اخیر، بخش مهمى از تحقیقات بازاریابى را به خود اختصاص داده است. بازاریابى مطالب زیادى براى ارائه به کارآفرینى دارد .بازاریابی کارآفرینانه مفهومی است که از سطح اشتراک دو حوزه بازاریابی و کارآفرینی به وجود آمده است. بازاریابی کارآفرینانه در حوزه کسب و کار برخط فرآیندی همواره درحالرشد است و حوزههای آن نیز روزبهروز گستردهتر میشود. بازاریابی کارآفرینانه نیازمند مقیاس معتبر و قابلاتکا برای سنجش ابعاد و عوامل زیربنایی در هر نوع محیط کسبوکار است که ایجاب میکند به صورت اصولی و مطابق با روشهای علمی انجام شود. لذا با فهم این موضوع، با انجام این تحقیق در پی شناسایی مولفه ها و عوامل بازدارنده به کمک روش فراترکیب هستیم. مقالات و پژوهش های در نظر گرفته از میان مقالات و کتب مطالعه شده، با استفاده از روش ﻣﻬﺎرتﻫﺎي ارزﯾﺎﺑﯽ ﺣﯿﺎﺗﯽ(CASP)، در نظر گرفته شدند و از طریق روش ﺗﺤﻠﯿﻞ اﺳﻨﺎدي شاخص های اصلی استخراج شدند و با استفاده از نرم افزار مکس کیو دی ای تجمیع و خوشه بندی لازم انجام شد سپس در قالب مفهوم و مولفه ها تنظم شدند. نتایج نشان داد که عوامل بازدارنده بازاریابی کارآفرینانه شامل دو مولفه اصلی عوامل داخلی (آشفتگی محیط، مشکلات دولتی، سهم بازار محدود، عدم تعهد مشتری، تغییر فنآوری، و مشکلات بازار) و عوامل خارجی (چالش های مدیریتی، موانع انسانی، کمبود منابع، و محدودیت ها) طبقه بندی می شوند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
17 - تحلیل و طراحی زیستبوم نوآوری نیرو: تجربیات و درسهای آینده
علیرضا ولیان محمدصالح اولیاءبا افزایش سهم نوآوری در اقتصاد کشورها و تبدیل آن به مهمترین مزیت رقابتی، توجه به این مفهوم به صورت فزایندهای افزایش یافته است. از جمله، تحلیل و طراحی نظامهایی که بتواند پرورشدهنده نوآوری باشد در کانون توجه سیاستگذاران علم و فناوری در سالهای اخیر قرار گرفته است. یک چکیده کاملبا افزایش سهم نوآوری در اقتصاد کشورها و تبدیل آن به مهمترین مزیت رقابتی، توجه به این مفهوم به صورت فزایندهای افزایش یافته است. از جمله، تحلیل و طراحی نظامهایی که بتواند پرورشدهنده نوآوری باشد در کانون توجه سیاستگذاران علم و فناوری در سالهای اخیر قرار گرفته است. یکی از این نظامها که در طول قریب به یک دهه گذشته، بحثهای زیادی را در جوامع علمی و حرفهای حوزه نوآوری پدید آورده، زیستبوم نوآوری است. برخی از ویژگیهای مطرحشده برای زیستبوم نوآوری نظیر استقلال بازیگران، تعاملات غیرخطی در سطح خرد، الگوهای پدیدارشونده و مرزهای سست، آنرا از نظامهای سنتی متمایز کزده است. مجموعه صنعت آب و برق شامل شرکتهای متعدد تولیدی و خدماتی، مؤسسات آموزشی تحقیقاتی و فناوری، شرکتهای فناور و دانشبنیان، و نهادهای پشتیبان را میتوان بعنوان یک زیستبوم نوآوری بخشی در نظر گرفت که عناصر آن در تعامل با یکدیگر به تبادل ارزش برای رسیدن به هدف تأمین آب و برق مطمئن و پایدار برای جامعه میپردازند. این مقاله حاصل پروژهای است که به منظور تحلیل، طراحی و استقرار زیستبوم نوآوری نیرو از نیمه دوم سال 1398 آغاز گردید. در این راستا و مبتنی بر روشهای مدلسازی نرم، کارگاههای تحلیل و نگاشت نقشها با حضور ذینفعان و بازیگران کلیدی زیستبوم نوآوری نیرو برگزار و رویکرد سیستمهای انطباقی پیچیده برای شناسایی و تحلیل پویاییهای این زیستبوم استفاده شده است. براساس نتایج بدستآمده، نقشها و وظایف هر کدام از بازیگران زیستبوم نوآوری نیرو در قالب یک ساختار همراستا شامل دو سطح عناصر پیشخوان و پشتیبان در گستره فرایند تجاریسازی بدست آمد. نتایج این مقاله میتواند دیدگاه تازهای برای سیاستگذاری زیستبومهای نوآوری در اختیار پژوهشگران و فعالان این حوزه قرار دهد. پرونده مقاله